TOP

Eigenaar wil lingerieketen Hunkemöller verkopen, nieuwe ceo voor Van Gils en H&M zet zich in voor de voedselbank

De eigenaar van lingerieketen Hunkemöller zou het bedrijf willen verkopen en modeketen H&M start een actie voor de voedselbanken in ons land. En verder: modezoekmachine Lyst maakt de hotste artikelen van 2020 bekend. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 17 november.

‘Hunkemöller te koop’

Carlyle Group Inc. overweegt om de Nederlandse lingerie- en badkledingwinkel Hunkemöller te verkopen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van informatie van ingewijden. De Amerikaanse private-equityfirma werkt samen met investeringsbank JPMorgan Chase & Co. aan een mogelijke verkoop van het bedrijf die volgend jaar plaats zou moeten vinden, zeggen de bronnen. Carlyle en JPMorgan wilden geen commentaar geven. Carlyle kocht het in 1886 in Amsterdam gestarte Hunkemöller eind 2015 van PAI Partners. Carlyle probeerde Hunkemöller eerder te verkopen, in 2017, maar besprekingen leidden niet tot een deal. Hunkemöller exploiteert volgens haar website meer dan 940 winkels in West-Europa, waaronder Duitsland, Nederland, België en Spanje . Het bedrijf zag de omzet in het jaar tot en met januari 2020 stijgen tot 521,9 miljoen euro ($ 618 miljoen), van 499,8 miljoen euro het jaar ervoor, zo blijkt uit de jaarrekening.

Lyst 2020: Off-White mondkapje hotste artikel

Mondkapjes waren wereldwijd hét must-have accessoire, meldt de internationale modezoekmachine Lyst in zijn overzicht ‘Year in fashion 2020’. De zoekopdrachten stegen met 502 procent ten opzichte van vorig jaar. Het Off-White-mondkapje met logo was het hotste artikel met een toename van 450 procent in het aantal zoekopdrachten van januari tot maart. Op plek twee staan de Birkenstock Arizona-sandalen dankzij samenwerkingen met Valentino, Proenza Schouler en Rick Owens en de derde plaats in dit rijtje is voor de shopper van Telfar. Gebaseerd op een fikse groei in het aantal zoektermen in de afgelopen zes maanden voorspelt Lyst een groots jaar voor de merken Brother Vellies (+23%), Paris Georgia (+25%), Chopova Lowena (+33%), Thebe Magugu (+27%) en Medea (+40%). Voor komend jaar voorspelt Lyst meer aandacht voor genderneutraal shoppen, merken die zich meer inspannen voor duurzaamheid en gewaagde outfits geïnspireerd op de roaring twenties als reactie op veel thuis zitten in je joggingbroek in coronatijd.

Museumtip: ‘Youthquake. Verlangen naar eeuwige jeugd’

Als theaters, bioscopen en musea hun deuren weer mogen openen zodra de coronamaatregelen worden versoepeld, kunnen modeliefhebbers zich verheugen op een nieuwe tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam. Daar start op 23 januari 2021 ‘Youthquake. Verlangen naar eeuwige jeugd.’ Het gaat over de eeuwige jeugd en laat volwassen kinderen en jeugdige senioren zien. In een audiovisuele show volgen historische mini-me’s, runways met tienermodellen en seniore paradijsvogels elkaar op. Daaromheen is in verschillende thema’s te zien hoe mode, marketing en (sociale) media de afgelopen eeuw in de ban zijn geraakt van jonge mensen. Mode is bij uitstek het domein dat ons mogelijkheden biedt leeftijdloos te zijn, of in ieder geval te lijken, meldt de Kunsthal in een persbericht. De tentoonstelling is gemaakt in samenwerking met het Nederlandse modehuis Maison de Faux en met Modemuseum Hasselt. De tentoonstelling duurt tot en met 13 juni 2021.

Nieuwe ceo voor Van Gils

Mark Biermans is de nieuwe interim-directeur van Van Gils, zo bevestigt hij aan Textilia. Zijn voorganger Laurens Blok heeft modebedrijf verlaten en is, zoals hij vertelt, een maand geleden ‘in goed overleg’ opgestapt. Blok is inmiddels een nieuw bedrijf gestart. Details wil hij daar nog niet over kwijt. “Het is een start-up in de mode, meer kan ik er nu niet over zeggen.” Biermans is ingehuurd om Van Gils verder te helpen op de ingeslagen weg in augustus 2020. Toen maakte het bedrijf bekend te stoppen met het maken van collecties voor de wholesale. Aanleiding hiervoor is volgens Van Gils enerzijds de negatieve invloed die corona heeft op de resultaten, anderzijds de dalende vraag naar formele kleding. Dat heeft geleid tot ontslagen op die afdelingen die niet langer noodzakelijk zijn, zoals inkoop en productontwikkeling. Om hoeveel banen het gaat, weet Biermans niet. De focus van Van Gils ligt nu op online verkoop, vertelt hij. “De winkels draaien wel gewoon door, behoudens de tijdelijk gesloten filialen in België vanwege de lockdown in dat land. Eind deze maand openen we een winkel in Amsterdam The Style Outlets.”

H&M zet zich in voor de voedselbank

Modeketen H&M zet zich vanaf 1 december landelijk in voor de voedselbank met de actie ‘H&M Helpt’. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Zowel online als in de fysieke winkels worden er verschillende acties op touw gezet om geld in te zamelen. Zo komt er een fashionveiling waar bijzondere designer-items en andere favorieten uit H&M’s samenwerkingen aangeboden worden, en veilen daarnaast diverse bekende fashion influencers topstukken uit hun eigen collectie. Verder wordt iedereen in Nederland opgeroepen om mee te helpen door de kledingkast op te ruimen en doneert H&M van iedere verkochte giftcard 5 procent aan de voedselbank. “Deze fantastische actie van H&M kan ons echt helpen om het groeiend aantal klanten van goed voedsel te voorzien. Super dat ze zo met ons meedenken”, zegt Caroline van der Graaf, bestuurslid Voedselbanken Nederland.

Beeld: Van Gils