TOP

Effio: “We zien de winkelier als ambassadeur voor ons merk” [interview] *

Het Nederlandse sokkenmerk Effio timmert sinds 2007 hard aan de weg. Tien jaar na de oprichting groeit het merk zowel online als offline. Hoe pakken ze deze combinatie aan?

Textilia sprak met Norbert Quettier, sales manager van Effio.

Hoe gaat het met Effio?

“Goed, we groeien zowel online als offline. Ik ben altijd wat terughoudend in het noemen van cijfers, maar het komt erop neer dat we absoluut niet mogen klagen. We hebben zo’n 100 verkooppunten in Nederland en België samen. De verhouding tussen online en offline verkoop was eerst respectievelijk 60% en 40%, maar door onze groei is de verhouding veranderd in ongeveer 40% online en 60% offline.”

Hoe zien jullie de combinatie van online en offline verkoop?

“We zijn direct vanaf het begin gestart met online verkoop, maar zagen tegelijkertijd enorm de meerwaarde van offline. De winkelier is vaak een bevlogen ondernemer, die erg veel contact heeft met de eindklant. Ze kennen hun klanten vaak goed, en dat is iets wat je offline minder hebt natuurlijk. Daarom zien we de winkelier echt als ambassadeur voor ons merk.”

 Effio-textilia
Effio S/S 2016-collectie

Waarin versterken de online en offline werelden elkaar?

“Wij merken dat wij zodra we de nieuwe collectie online zetten, vragen krijgen van klanten waar ze onze producten kunnen zien of voelen. Juist door onze site en social media, gaan klanten sneller naar de winkel. Ook zien we dat zodra een klant online sokken heeft besteld, hij het seizoen daarop naar de winkel gaat om hetzelfde paar opnieuw te kopen. Dit krijgen wij teruggekoppeld vanuit de winkeliers.”

Wat is de meerwaarde van een offline verkooppunt?

“Vooral in winkels waarin de eigenaar zelf ook de in- en verkoop doet, merk je dat onze producten het goed doen. Winkeliers kunnen een verhaal vertellen over ons product. Behalve dat er achter elke collectie een concept zit, zijn onze sokken ook nog eens op verantwoorde wijze geproduceerd van kwalitatief goede materialen.”

Waarin verschillen jullie nog meer van de concurrent?

“Onze sokken zijn scherp geprijsd – 15  à 16 euro – eigenlijk iets te scherp voor de kwaliteit die je krijgt, maar wij vinden het belangrijk bereikbaar te zijn voor een grote doelgroep.”