TOP

eFashion 2012: reacties uit de branche

eFashion, het tweede gezamenlijk event van Textilia en Emerce over mode-e-tailing dat donderdag 21 juni 2012 plaatsvond in Pakhuis de Zwijger, heeft maar liefst bijna vierhonderd moderetailers getrokken. Textilia peilde de stemming onder bezoekers. Waar kwamen zij voor?

Het zijn niet alleen praktische zaken waar bezoekers een antwoord op wilden krijgen. Ze kwam ook voor de inspiratie. Rinsma Fashion Plaza heeft sinds een half jaar een webwinkel. Onlineverantwoordelijke Mieke de Vos van de vrouwenmodewinkel wil van de sprekers graag horen hoe zij bezoekers trekken, hoe zij aankijken tegen het afhalen van bestellingen in de winkel en wat de struikelblokken verder kunnen zijn. “Kortom de do’s en dont’s. We hebben al wel onlangs gekozen voor gratis verzenden en gratis retouren. Uit oogpunt van service die bij onze fysieke winkel hoort.”

Paul Spijkerman, verantwoordelijk voor de marketing van Jack & Jones en Selected is benieuwd hoe de sprekers de rol van de leverancier zien en hoe zij omgaan met conflicten in het onlinekanaal. Spijkerman: “Voor ons als leverancier bezorgen de verkoopcijfers uit onze eigen retail, maar ook de webshop veel relevante informatie. Bovendien versterken beide de merkbeleving. Als je bovendien bedenkt dat een winkelier een heel eigen selectie uit de collectie kan maken, hoeven wholesale en eigen retail elkaar echt niet te bijten. We willen met Jack & Jones het aantal shop-in-shops uitbreiden en ik ben dan ook benieuwd naar het verhaal van Strawberries over V&D.”

Jonneke Heins van marktonderzoeksbureau GfK Panelservices ‘weet al veel van het onlinegedrag van de consument’, maar komt voor de inspiratie: “Ik heb geluisterd naar Guido Voorbij over het connect-project van Score.  En hoe zij met hun personeel een echte connectie hebben weten te maken tussen de fysieke winkel en online. Ze hebben dat heel knap gedaan. Je ziet dat het vaak nog ontbreekt aan een verbinding tussen de winkel en online.”

Ook algemeen directeur Peter Dekker van House of Shoes luistert gespitst naar de online-dino. Score verkocht in 1997 al online. Dekker opende zijn webshop in 2010. Dekker zegt ‘nog veel in te moeten halen’ op het gebied van ecommerce. “Toch behalen we al 10% van onze omzet online. Het marktaandeel van Score is voor mij een echt voorbeeld. Het personeel is daar echt onderdeel van de experience.”

Kim Evertse marketingmanager van het nieuw te lanceren kinderschoenenlabel Bunnies Junior was samen met marketingstagiaire Anniek Dalfsen bij de presentatie van Lief Lifestyle. “We willen met ons nieuwe label Bunnies Junior, tot maat 26, meteen starten met een webshop om een eventueel kanaalconflict met retailers te voorkomen. Het is belangrijk de retailer te respecteren, omdat de fysieke winkel voor kinderschoenen het belangrijkste kanaal zal blijven. Het is mooi om te zien hoe Lief in korte tijd een enorme groei heeft doorgemaakt door dicht bij zichzelf te blijven. Dat zou ons ook kunnen lukken.”

Judith van Kaathoven, marketeer van Clarks Benelux, staat aan de vooravond van de lancering van de vernieuwde webshop. “Voor ons is de belangrijkste vraag hoe we emotie overbrengen via de webwinkel. Pieter Jongerius van Fabrique had een waanzinnige sheet over de touchpoints met de klant en welke emoties daarbij horen. Klasse!”