TOP

Eerste Nederlandse shop-in-shop Obey, America Today breidt uit naar Duitsland en Nederlands duo leidt Nina Ricci

Streetstylemerk Obey opent haar eerste Nederlandse shop-in-shop in Rotterdam. Verder: America Today zet zijn zinnen op onze oosterburen, het Nederlandse ontwerpersduo Botter heeft vanaf nu de creatieve leiding over Nina Ricci en Jeans Centre Assen verhuist naar het voormalig V&D-pand. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 30 augustus.

Beeld: Pixabay

Obey opent eerste Nederlandse shop-in-shop

Streetstylemerk Obey heeft haar eerste Nederlandse shop-in-shop geopend. Deze is te vinden bij Funkie House Rotterdam. Dat maakt het merk bekend via een persbericht.

De Rotterdamse winkel Funkie House verkocht Obey al, maar heeft vanaf nu een gehele verdieping gewijd aan het merk. Er is ook een infinity spiegel aanwezig waar klanten Instagramfoto’s kunnen maken.

De shop-in-shop in Rotterdam is de tweede voor Obey, de eerste is te vinden in Parijs. Het openingsfeestje van de miniwinkel vindt plaats op vrijdag 31 augustus.

Jeans Centre Assen verhuist naar voormalig V&D-pand

In Assen is de gedeeltelijke herinrichting van het voormalige V&D-pand van start gegaan om plaats te maken voor Jeans Centre. De jeansketen verhuist naar het nieuwe pand met het oog op uitbreiding, zo meldt de Asser Courant.

“Met de nieuwe winkel voor Jeans Centre starten we met het revitaliseren van het V&D-pand. Met een nieuwe indeling en een nieuwe gevel”, vertelde Nico Spinhoven, assetmanager retail bij a.s.r. real estate eerder aan de krant.

De beslissing voor een nieuw pand liet even op zich wachten. “Nu de provincie Drenthe definitief ‘nee’ lijkt te zeggen tegen de komst van een fashion outlet bij het TT Circuit, zien de betrokken vastgoedeigenaren en retailers weer mogelijkheden om te investeren,” vertelt Caspar Wortmann, voorzitter van de Vereniging Vastgoedeigenaren Assen Centrum. “In het najaar wordt meer duidelijk als de nieuwe Omgevingsvisie Buitengebied van de provincie wordt besproken. Maar de verwachting is dat er ook in de nabije toekomst geen weidewinkels in Drente worden toegelaten.

America Today breidt uit naar Duitsland

America Today gaat zijn kleding verkopen bij onze oosterburen. De keten gaat haar kleding aanbieden via de Duitse platforms MyToys en Otto. Daarnaast wordt er ook gesproken met fysieke retailers, zo bevestigt topman Peter van Kampen aan Retailtrends: “Ze hebben daar nog veel winkels van een paar duizend vierkante meter, waar wij goed binnen passen.”

Van Kampen ziet voornamelijk kansen in het creëren van nieuwe kanalen. Daarbij gaat het voornamelijk op shop-in-shops, pop-ups, outlets en platforms in zowel binnen- als buitenland. In Nederland heeft America Today al shop-in-shops in de Bijenkorf en is de kleding te koop via bol.com en Wehkamp.

Jong Nederlands duo aan de leiding bij Nina Ricci

Het Franse modehuis Nina Ricci heeft het Nederlandse ontwerperskoppel Botter aangesteld als creatieve leiders van het merk. Het damescouturemerk hoopt hiermee hip en cool te worden, zo bericht de Volkskrant.

Rushemy Botter (33) en Lisi Herrebrugh (28), ook bekend als modemerk Botter, krijgen per direct de creatieve leiding over Nina Ricci. Het ontwerpersduo maakt mannenmode waarin streetwear wordt gecombineerd met klassieke pakken. Rushemy Botter legt die opmerkelijke keuze uit aan de Volkskrant: “Ze willen een revolutie, en dat willen wij ook.”

“We vinden de historie van Nina Ricci heel inspirerend,” vertelt Botter. “Maar we willen ook een nieuwe ziel creëren, eentje die past bij deze tijd. Voor ons is dit een unieke kans, en het past bij ons: wij varen onze eigen koers en kiezen nooit iets dat voor de hand ligt.”

De eerste gezamenlijke collectie presenteren ze in maart 2019, tijdens de Paris Fashion Week.

Kleine vrouwenbroekzakken veelbesproken onderwerp onder feministen

Wellicht een open deur: vrouwenbroekzakken zijn kleiner dan die van mannen. Cultuursite The Pudding berekende het precieze verschil tussen de twee broekzakken en concludeerde dat een Iphone X in alle mannenzakken past en maar in 40 procent van de vrouwenzakken. De broekzakkendiscussie zorgt voor een veelbesproken onderwerp onder feministen.

Vrouwenbroekzakken van Tommy Hilfiger en Levi’s bieden voldoende ruimte, maar bij een broek van Wrangler of H&M zal een telefoon in de handtas meegenomen moeten worden. Nog een interessant cijfer: een vrouwenhand past in 5 procent van de vrouwenbroekzakken en in 100 procent van de mannenzakken.

De oorzaak is volgens The Pudding te vinden in de geschiedenis van vrouwenmode. Zakken verdwenen bij de overgang naar een focus op de taille. Bij een slanker silhouet zou het niet mooi staan. Een vrouw heeft immers al “vier bulten” (borsten en heupen) en volle zakken zou het geheel niet charmanter maken. Voor vrouwen werden hierdoor de handtassen mode. Die overgang maakte vrouwen echter ook fysiek afhankelijker en dus minder autonoom: een handtas beperkt de beweging.

Moderne feministen zien inmiddels een tweede argument, zo voegt NRC toe: de kledingindustrie heeft er baat bij om broekzakken zo klein mogelijk te houden omdat dit de verkoop van handtassen stimuleert. In 2018 werd er alleen in Europa al zo’n 8,5 miljard dollar omgezet. Als vrouwen hun spullen voortaan in een broekzak kwijt konden, zou de kledingindustrie flink minder winst maken.