TOP

Omoda komt naar Amsterdam, nieuwe winkels voor Timberland en Diesel werkt samen met kebabtent

Schoenenketen Omoda strijkt neer in Amsterdam. Verder: Timberland breidt het Nederlandse winkelbestand uit met drie nieuwe monobrandstores, Henk Schiffmacher komt met een eigen sieradenlijn en Diesel werkt samen met een populaire Berlijnse kebabtent. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 31 augustus.

Schoenenketen Omoda strijkt neer in Amsterdam

Omoda opent op 13 september de deuren van de eerste winkel in Amsterdam. “We hebben er lang naartoe gewerkt en eindelijk is het zover: een gloednieuwe Omoda-winkel in onze hoofdstad”, schrijft de Zeeuwse schoenenketen in een aankondiging. De locatie aan de Van Baerlestraat 60 werd in september 2017 al bekend, maar in de aanvang naar de opening moest er nog veel gebeuren. Het filiaal bestaat uit twee panden die tijdens een grote verbouwing zijn samengevoegd. Het resultaat is een winkeloppervlakte van bijna 1.000 vierkante meter.

Diesel lanceert collectie met Berlijnse cult-kebabtent

Modemerken buitelen over elkaar heen op zoek naar het coolste label om mee samen te werken, ziet Diesel. Het Italiaanse merk is daar naar eigen zeggen klaar mee en gooit het over een andere boeg – door de krachten te bundelen met de populaire kebabtent Mustafa’s Gemüse Kebap in Berlijn. “Hoe vind je het meest gevraagde merk in de stad?” licht het merk toe in een persbericht. “Makkelijk: zoek naar de langste wachtrij met de coolste mensen.” Volgens Diesel is Mustafa’s een begrip in Berlijn – het zaakje staat zelfs in de Lonely Planet – en is de kebab zo lekker dat mensen bereid zijn er uren voor in de rij te staan.

De Diesel x Mustafa’s Gemüse Kebap-collectie bestaat uit sweatshirts, T-shirts en petten met grafische bewerkingen van beide logo’s. “Cult items voor de incrowd die zichzelf niet te serieus neemt”, aldus Diesel. De capsule collectie wordt gelanceerd tijdens Bread & Butter, op 31 augustus in Berlijn. Vanaf 3 september zijn de items verkrijgbaar op www.diesel.com en in geselecteerde winkels wereldwijd.

Diesel x Mustafas Gemse Kebap 1 credit Diesel

Foto: Diesel

Hester van Eeghen viert 30-jarig jubileum met tentoonstelling en pop-up boek

Schoenen- en tassenontwerper Hester van Eeghen zit in 2018 dertig jaar in het vak. In die tijd groeide haar bedrijf van eenmanszaak uit tot onderneming met achttien medewerkers. Naast de eigen Amsterdamse winkels zijn haar ontwerpen inmiddels wereldwijd te koop. Alle reden voor een feestje dus. Van Eeghen viert het jubileum onder meer met het pop-up boek One thousand and one handbags en de tentoonstelling De tas als theater, die vanaf 10 november 2018 tot en met 25 februari 2019 in Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam te zien is.

In De tas als theater staat zowel het ontwerp als het ‘binnenleven’ van de tas centraal. “Een tas krijgt door het gebruik een ziel en wordt daardoor vaak een afspiegeling van de gebruiker”, licht Van Eeghen in een persbericht toe. Het is dan ook geen gewone tentoonstelling. Bezoekers stappen via het voorvak een enorme tas in voor een reis die alle zintuigen prikkelt. Ook kunnen ze een persoonlijke karakterbeschrijving ontvangen bij de ‘psychologische tassenweegschaal’. Uiteraard zien ook Van Eeghens meest markante ontwerpen van de afgelopen dertig jaar te zien.

Geometrische vormen en origami spelen een belangrijke rol in haar werk. Veel tassen zijn in of om te klappen, van 2D naar 3D te vouwen en binnenstebuiten of voor en achter te dragen. De liefde voor origami komt ook terug in het pop-up boek One thousand and one handbags. Het is een samenwerking met de Amerikaanse pop-up artiest David Carter en wordt in november in het Stedelijk Museum in Amsterdam gepresenteerd.

Hester van Eeghen 30-jarig jubileum

Foto: Hesther van Eeghen

Timberland opent drie nieuwe Nederlandse monobrandstores

Timberland breidt het Nederlandse winkelnetwerk verder uit. Momenteel heeft het Amerikaanse schoenenmerk acht monobrandstores in Nederland. De komende maand komen daar volgens Retailnews drie bij: in Den Haag, Haarlem en Rotterdam. Op 1 september opent Timberland haar eerste nieuwe winkel in de Venestraat in Den Haag, op de plek waar eerst Hifi Klubben zat. Twee weken later viert het merk de opening van haar nieuwe filiaal van 60 vierkante meter aan de Grote Houtstraat in Haarlem. In oktober volgt de derde opening in Rotterdam in een pand van 120 vierkante meter. Naast uitbreiden is het bedrijf ook bezig met upgraden van het winkelbestand; de bedoeling is om alle Timberland-stores van een nieuw winkelconcept te voorzien.

Eigen sieradenlijn voor tattoo-koning Henk Schiffmacher

Tattoo-koning Henk Schiffmacher en zijn vrouw Louise komen met een eigen sieradenlijn, Loot by Schiffmacher. Daarvoor werkte het koppel samen met de bevriende sieradenmakers Brigitte Brus en Marieke Deckers van Heart to Get Jewelry. Schiffmacher introduceert de eerste collectie op maandag 2 september tijdens de Retailbeurs in Trade Mart Utrecht (stand NB19 op de Jewels & Watches-etage).

Trade Mart Utrecht laat via een persbericht weten dat Loot by Schiffmacher van start gaat met geselecteerde juweliers, die na inschrijving een uitnodiging krijgen voor het officiële lanceringsfeest in Amsterdam. De eerste collectie wordt eind oktober of begin november uitgeleverd.

Loot by Schiffmacher credit Loot by Schiffmacher

Foto: Loot by Schiffmacher