TOP

Eerste editie In de Mode On Tour goed bezocht

Ondernemers met een duidelijke missie en die vasthouden aan hun roots, winnen het van de rest. Een goed verhaal delen gaat via social media makkelijker dan ooit.

Dit is de uitkomst van de eerste editie van In de Mode On Tour op het hoofdkantoor van Mercedes-Benz in Utrecht op maandag 27 september jl. Mode- en lifestyle expert Dick van der Niet, slijter Petra de Boevere en dameshockeycoach Herman Kruis spraken zo’n 200 ondernemers uit de modebranche toe.

Authenticiteit
De sprekers waren het eens over het belang van authenticiteit. Wie vasthoudt aan zijn roots is aantrekkelijk voor de consument. Van der Niet: “Zorg dat je presentatie opvalt in de winkel. Mix en match en onderscheid je hiermee van de concurrent. Consumenten willen geen eenheidsworst, consumenten willen graag begeren. Een begerenswaardige presentatie past hierbij.”

Social Media
Petra de Boevere, eigenaresse van een slijterij in Breskens (Zeeuws-Vlaanderen) en ook wel bekend als het slijterijmeisje ziet social media als belangrijk instrument om je reputatie uit te bouwen. “Ik deel mijn kennis over drank met anderen, maar communiceer ook over andere dingen die ik interessant vind. Mijn volgers komen op een hele natuurlijke manier met mijn slijterij in contact.” De Boevere is sinds 2007 actief op Twitter. Moet je als ondernemer goede ideeën wel met anderen delen? Volgens De Boevere wel. “Als je de concurrent vóór bent, waarom zou je dat niet aan de wereld laten zien? Zorg wel dat je verstand hebt van het onderwerp waarover je schrijft; je wilt natuurlijk niet dat je volgers je overrulen.”

Missie
Hockeycoach Herman Kruis wil op zijn manier ook de concurrent vóór zijn en adviseert: “Ga uit van de talenten van je personeel en probeer die verder te ontplooien. Het geven van een welgemeend compliment is hierbij zeer belangrijk.” Hij onderstreept het belang van een missie. “Stel jezelf aan het begin van de dag een doel en leg de lat hoog.”

In de Mode on Tour is een initiatief van de Commissie Modedetailhandel van het HBD, waarin samenwerken CBW-MITEX, CNV en FNV.