TOP

Edith & Ella viert 10e verjaardag

Het Deense kleurrijke vrouwenmodemerk Edith & Ella vierde op donderdag 17 april haar tiende verjaardag met een klein feestje voor de pers bij de Taartenwinkel in Amsterdam. Oprichter en eigenaar Line Markvardsen kwam speciaal voor de gelegenheid naar Nederland.

Tien jaar geleden begon Line Markvardsen met haar merk Edith & Ella (vernoemd naar haar beide oma’s), omdat ze als ontwerper voor grote modemerken als Saint Tropez en Message haar creativiteit onvoldoende kwijt kon. “Ik wilde wel eens wat geks ontwerpen, maar ik moest me altijd inhouden van het bedrijf waarvoor ik werkte. Ik wilde geen compromissen meer sluiten.”

Kleurrijk en speels

De collectie van Edith & Ella bestaat uit kleding, schoenen en tassen en is te typeren als kleurrijk, speels en funky. Toch is dat volgens de ontwerper niet de enige kracht. De focus ligt ook op pasvorm en kwaliteit. “We produceren alles wat we uitmonsteren, zodat het niet voor komt dat winkeliers maar de helft van de ingekochte items geleverd krijgen, waardoor ze bijvoorbeeld een rok missen die ze bij een top hadden ingekocht. Dat kan ik doen omdat ik al jarenlang met dezelfde leveranciers werk. Ik hop niet om een lagere prijs van de een naar de ander.”

Brede doelgroep

Agent Danielle den Otter is ruim acht jaar als agent verantwoordelijk voor de Nederlandse en Belgische markt, waar in totaal een zeventigtal verkooppunten zijn. “Ik werkte destijds in een kledingwinkel dat onder andere Edith & Ella verkocht.  Er was toen nog geen agent voor Nederland, het merk werd rechtstreeks in Denemarken ingekocht. Ik vond het zo’n leuk merk dat ik contact heb gezocht en me als agent heb aangeboden. Ik denk dat de kracht van het merk is dat iedereen het kan dragen. Jonge meiden vinden het leuk, maar oudere vrouwen ook. Daarnaast hebben winkeliers de kleuren nodig om de winkel op te frissen, aangezien veel merken op safe gaan en weinig kleur brengen.”

Grootste afzetmarkt

Inmiddels wordt het merk behalve in Denemarken, Nederland en België ook verkocht in Duitsland, Noorwegen, Zweden, Spanje, Italië, Ierland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Japan en binnenkort in China.  Nederland en België vormen samen de grootste afzetmarkt voor Edith & Ella, zelfs groter dan Denemarken. Line Markvardsen: “De stijl sluit goed aan op die van de Nederlandse en Belgische vrouw, die zich graag kleurrijk kleedt. De Deense vrouwen zijn toch iets meer ingetogen en basic. Je moet wel echt zelfverzekerd zijn wil je dit durven te dragen.”

Om het 10-jarig bestaan te vieren, lanceert Edith & Ella een exclusieve jubileumcollectie. Vanaf 2 mei is deze collectie te koop in de flagshipstore in Kopenhagen en in de webshop.