TOP

‘Duizenden ondernemers’ in het nauw door schulden, consumenten steeds prijsbewuster en LVMH en Fendi onderzoeken ‘kweekbont’

Stoppen of een faillissement. Die scenario’s dreigen volgens Inretail voor duizenden winkeliers vanwege de hoge schulden die ze tijdens de coronacrisis hebben opgebouwd. Verder: luxeconcerns LVMH en Fendi doen onderzoek naar duurzame alternatieven voor bont, de Authentic Brands Group heeft zijn oog laten vallen op Ted Baker en prijsbewuste winkels profiteren van de inflatie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van maandag 25 april.

Foto: Ted Baker

Inretail: ‘Voor duizenden ondernemers dreigt sluiting of faillissement’

Stoppen of een faillissement. Die scenario’s dreigen volgens Inretail voor duizenden winkeliers vanwege de hoge schulden die ze tijdens de coronacrisis hebben opgebouwd. Dat zegt directeur Jan Meerman tegen Nu.nl. Een schuld die in het geval van de Belastingdienst bovendien vanaf 1 oktober afbetaald moet worden, met rente. Het gaat om een percentage van 1% vanaf juli 2022, dat stapsgewijs naar 4% wordt opgebouwd. En dat kan volgens Meerman echt niet. “Stop met het pesten van deze ondernemers.” De Inretail-directeur roept het kabinet op om de aflossingsdatum voor de belastingschuld uit te stellen. “Wij schatten in dat 20 procent van onze achterban dikke financiële problemen heeft. Daarbij is het voor veel ondernemers mentaal niet op te brengen om vijf jaar te werken om een belastingschuld af te lossen. En daar komt de onzekerheid over de torenhoge inflatie en de oorlog in Oekraïne ook nog eens bovenop.” Een lichtpunt is volgens Meerman dat de situatie in de winkelstraat inmiddels de goede kant opgaat. De passantenstromen zijn nog niet terug op niveau, maar de klanten die komen kopen meer en gerichter. “De omzet zit weer op hetzelfde niveau als in 2019. Consumenten hebben twee jaar lang niets uitgegeven en flink gespaard. Mensen maken een inhaalslag.”

LVMH en Fendi slaan handen ineen voor duurzaam alternatief bont

Luxeconcerns LVMH en Fendi slaan de handen ineen met onderzoekers van het Imperial College London en kunst- en designopleiding Central Saint Martins, beiden gevestigd in Londen, voor de ontwikkeling van nieuwe en hernieuwbare biomaterialen voor de mode-industrie. De focus van het tweejarige onderzoeksprogramma ligt op ‘kweekbont’, meldt LVMH in een persbericht: laboratorium gekweekte bontvezels op basis van keratine, een belangrijke bouwstof voor (dierlijk) haar en nagels. De modehuizen werken hiervoor samen met professor Tom Ellis (Imperial College London) en Carole Collet (Central Saint Martins), specialisten op het gebied van synthetische biologie en biodesign. “Om het milieu te beschermen is het essentieel om van de natuurlijke wereld te leren en nieuwe manieren te verkennen om met micro-organismen en levende systemen te werken”, aldus LVMH.

‘Prijsbewuste winkels profiteren van inflatie’

De snel oplopende inflatie maakt de consument steeds prijsbewuster. Daarvan profiteren retailers die van hun prijsstelling hun handelsmerk hebben gemaakt, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2022 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, zijn er acht die zich hierop onderscheiden. Met op nummer één Bol.com, dat ‘de scherpe prijsstelling combineert met een breed assortiment voor de online gemakskoper’, gevolgd door Action en Lidl. “De historische daling van de koopkracht maakt de Nederlandse consument nog functioneler ingesteld”, aldus het onderzoek.

iDeal passeert grens van 5 miljard betalingen

Vijf miljard. Zoveel betalingen heeft iDeal sinds de introductie in 2005 inmiddels verwerkt, meldt de betaaldienst in een persbericht. De grens werd afgelopen maart beslecht, een maand waarin ruim 100 miljoen betalingen werden verwerkt voor een totaalbedrag van 8,68 miljard euro. Voor de eerste miljard transacties waren meer dan tien jaar nodig; voor de laatste miljard minder dan één jaar. Mede als gevolg van de coronabeperkingen is het aantal iDeal-betalingen de afgelopen twee jaar sterk toegenomen. Bedrijven – denk aan horeca en winkels – en consumenten die de dienst voor de crisis niet of nauwelijks gebruikten, zijn dat tijdens de lockdowns wel gaan en blijven doen.  

‘Authentic Brands Group onderzoekt overnamebod op Ted Baker’

De Authentic Brands Group (Reebok, Juicy Couture) heeft zijn oog laten vallen op Ted Baker. Het Amerikaanse concern onderzoekt of het een formeel bod kan doen op het mode- en schoenenmerk. Het bedrijf ging de afgelopen weken in overleg met de financieel adviseurs van Ted Baker en zou hebben deelgenomen aan een niet-bindend biedingsproces, meldt Sky News. Het balletje is gaan rollen nadat de Amerikaanse private equity firma Sycamore Partners een reeks biedingen op het Britse label uitbracht van rond de 250 miljoen pond, bijna 300 miljoen euro, die door Ted Baker werden afgewezen. De waarde van de bedrijfsaandelen kwam afgelopen vrijdag op ongeveer 275 miljoen pond uit, ongeveer 352 miljoen euro.