TOP

Doorstart Goosecraft nog niet in zicht, Brussel onderzoekt kartelvorming modebedrijven en Prada populairste merk

Er is nog geen zicht op een doorstart voor het failliete Goosecraft. Verder: Prada is volgens de nieuwe Lyst Index opnieuw het meest gewilde merk, na Wehkamp gaat ook Armedangels retourkosten rekenen en de Europese Commissie heeft invallen gedaan bij meerdere modebedrijven in een onderzoek naar kartelvorming. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van woensdag 19 april.

Beeld Prada: L’Estrop

Doorstart Goosecraft nog niet in zicht

Er is nog geen zicht op een doorstart voor Goosecraft, zo blijkt uit het eerste faillissementsverslag van curator Nienke Bobbert. Zij focust eerst op afwikkeling van de verkoop van de voorraden, inventaris, IE-rechten en goodwill. Daarna volgt verder onderzoek naar de oorzaak van het faillissement en naar mogelijk paulianeus handelen. Goosecraft heeft ruim €4,9 miljoen aan schulden uitstaan, waaronder een bedrag van €1,1 miljoen bij de fiscus en bijna €3,7 miljoen bij concurrente crediteuren. Ook twee verhuurders wachten nog op hun geld. Of ze daar iets van terugzien, is de vraag; het huidige boedelsaldo bedraagt nog geen twee ton.  

Goosecraft vroeg in februari het faillissement aan. Het bedrijf was toen al een aantal jaar verlieslatend. Over 2020, het eerste jaar van de coronacrisis, kwam het verlies uit op bijna €730.000 op een omzet van bijna €3,7 miljoen. In 2021 verbeterden de resultaten en wist Goosecraft het verlies terug te brengen naar een kleine €50.000 op een omzet van bijna €5,3 miljoen. Het jaar daarop kreeg het bedrijf financieel opnieuw een klap door de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis, waardoor de kosten enorm stegen en de omzet achterbleef. De bank stelde Goosecraft eind 2022 onder strenger financieel toezicht. Om in aanmerking te komen voor verdere financiering moest het bedrijf ook zelf op zoek naar een kapitaalverstrekker. Toen dat mislukte, zag het bestuur geen andere optie dan het faillissement aanvragen.

Prada populairste merk in eerste kwartaal 2023

Prada was het eerste kwartaal van 2023 opnieuw het meest gewilde merk, gevolgd door Miu Miu en Moncler. Dat blijkt uit de nieuwe Lyst Index. De modezoekmachine meet elk kwartaal naar welke merken en producten het meest gezocht werd door de 200 miljoen gebruikers. Miu Miu stijgt mede door een goed ontvangen voorjaarscampagne met de non-binaire acteur Emma Corrin en model Kendall Jenner twee plaatsen, Moncler houdt zijn positie als nummer 3 vast. Nieuwkomers zijn Skims (#17), het shapewearmerk waarvan Kim Kardashian medeoprichter is, en JW Anderson (#20).

Ook nieuw zijn de ‘breakout brands’, merken om volgens het modeplatform in de gaten te houden. Dat zijn Khaite van modeontwerper Catherine Holstein uit New York, het gelijknamige label van de Poolse modeontwerper Magda Butrym en de Belgische Ann Demeulemeester. Het meest gezochte product blijkt een heel betaalbaar item: de Round Mini Shoulder Bag van Uniqlo, die €14,90 kost. Op plaats twee staat de Kriester-zonnebril van Rick Owens en op drie de Sculpt-bodysuit van Skims.

Maarten Baas ontwerpt denim privéjet voor G-Star

G-Star Raw werkt samen met de bekende Nederlandse ontwerper Maarten Baas voor een serie design- en kunstobjecten van afgedankte jeans, onder de noemer ‘More or Less’. De werken worden deze week voor het eerst gepresenteerd tijdens de Milan Design Week. De tentoonstelling draait om het spanningsveld tussen meer en minder. “We hebben allemaal te maken met de ongemakkelijke realiteit waarin we meer willen, maar waarin onze planeet juist de behoefte heeft aan minder”, licht marketingdirecteur Gwenda van Vliet in een aankondiging toe.

Eyecatcher is een vijftien meter lange privéjet. Die is bekleed met platen van gerecycled denim, ontwikkeld door het Deense textielbedrijf Really / Kyadrat en gemaakt van door consumenten ingeleverde G-Star-jeans. Baas ontwierp een serie kasten van hetzelfde materiaal, in de vorm van een spijkerbroek. De privéjet wordt opgenomen in de kunstcollectie van G-Star, de kasten zijn te koop op aanvraag. ‘More or Less’ is tot 23 april gratis te bezoeken in de San Paolo Converso-kerk te Milaan. (Tekst gaat verder onder foto’s)

Ook Armedangels gaat retourkosten rekenen

Na Wehkamp gaat ook Armedangels kosten in rekening brengen voor retourzendingen, schrijft Textilwirtschaft. Het duurzame modemerk hoopt consumenten zo bewuster te maken van hun bestel- en terugstuurgedrag. De kosten worden in thuisland Duitsland en de andere markten waar het label actief is ingevoerd. Hoe duur het wordt om een artikel terug te sturen, is nog niet bekend.

De stap is onderdeel van een nieuwe bewustwordingscampagne rondom de centrale boodschap: ‘Duurzame producten bestaan niet’. Armedangels zegt hiermee ‘radicaal eerlijk’ te willen worden in de communicatie rondom de eigen producten en duurzame mode.

Europese Commissie valt binnen bij modebedrijven

De Europese Commissie heeft dinsdag in meerdere lidstaten invallen gedaan bij een aantal bedrijven uit de mode-industrie. Ook heeft de Commissie bij verschillende ondernemingen in de sector informatie opgevraagd. Dat meldt De Telegraaf. Om welke bedrijven en landen het gaat, is niet bekend. De invallen zijn een eerste stap in een onderzoek naar mogelijke kartelvorming; de onaangekondigde inspecties betekenen volgens Brussel nog niet dat de bedrijven ook schuldig zijn.