TOP

Doorstart FNG Nederland, fysieke winkels voelen weer veilig voor consumenten en Douwe Bob stapt in denim

FNG Nederland maakt een doorstart onder Martijn Rozenboom. Verder wordt muzikant Douwe Bob mode-ondernemer, lanceert Cos een tweedehands platform en durft het leeuwendeel van de consumenten weer naar de fysieke winkel te komen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 4 september.

FNG Nederland maakt doorstart

Het failliete FNG Nederland maakt een doorstart onder Martijn Rozenboom. De retailformules Miss Etam, Claudia Sträter, Expresso, Steps en Promiss worden ondergebracht in de nieuwe holdingmaatschappij NXT Fashion. De holding is onderdeel van FLV group van ‘recovery specialist’ Martijn Rozenboom, die eerder onder andere betrokken was bij de overname van Miss Etam en de doorstart van Dungelmann Schoenen.

Onderzoek shoppen na pandemie: consument vertrouwt lokale winkel

80 procent van de consumenten voelt zich veilig genoeg om de fysieke winkel weer te bezoeken sinds de versoepeling van wereldwijde lockdowns. Dit komt naar voren uit het rapport Shopper Sentiments: A September 2020 Global Mood Survey, waarbij meer dan 8.000 respondenten werden ondervraagd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten en China.

De winkelgewoonten zijn echter wel veranderd; een groot aantal van de consumenten besteedt zowel minder tijd als minder geld aan fysiek winkelen. 31 procent van de consumenten is korter in de winkel en besteedt minder, en 21 procent geeft evenveel geldt uit maar is korter in de winkel.

Zintuiglijke ervaringen blijven ondanks alles cruciaal voor de klant. Voor 47 procent van de respondenten is het product kunnen aanraken, voelen en proberen de belangrijkste reden om te kiezen voor een fysieke in plaats van een online winkel. Daarnaast blijft het voor 46,6 procent van hen fijn om de aankoop meteen mee naar huis te nemen, gevolgd door 36 procent die in de winkel nieuwe dingen artikelen wil blijven ontdekken.

Minder verrassend is de rol die onze leeftijd speelt: 77 procent van de 16- tot 24-jarigen voelt zich in een winkel het meest gerustgesteld, de 55-plussers zijn dat het minst van iedereen. Tijdens deze pandemie kiest de consument bewust voor bepaalde winkels. 45 procent wereldwijd vertrouwt supermarkten het meest, gevolgd door lokale winkels (29 procent), warenhuizen (29 procent) en technologie- en elektronicawinkels (27 procent).

Douwe Bob mede-eigenaar Amsterdenim

Douwe Bob is mede-eigenaar geworden van het label Amsterdenim. Dit hebben de muzikant en het merk bekend gemaakt via social media. De liefde tussen Amsterdenim en Douwe Bob gaat al langer terug; de zanger was vorig jaar nog te zien in een commercial van het jeanslabel. Ook sponsorde het label de kleding van zijn tour.

Cos lanceert eigen platform voor verkoop gedragen kleding

Cos heeft een platform gelanceerd voor de koop en verkoop van gedragen kledingstukken van het merk. Op Resell bepalen klanten zelf de prijs en zorgen voor de afwikkeling, tegen een commissie van 10 procent voor de operationele kosten, meldt RetailDetail. Het platform gaat deze maand van start in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, daarna wordt de marktplaats in de loop van het najaar wereldwijd uitgerold. H&M, het moederbedrijf van Cos, zet steeds meer in op tweedehands. Eerder werd ook outlet- en vintageformule Afound gelanceerd.

credit foto: Douwe Bob | Amsterdam Denim Days door Team Peter Stigter