TOP

Diversiteit en bereikbaarheid bepalen succes winkelcentra

Diversiteit aan winkels, goede bereikbaarheid en de mogelijkheid om consumenten uit een ander gebied aan te trekken zijn essentieel voor het succes van een secundair winkelcentrum. Dit blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur CBRE.

CBRE heeft secundaire winkelcentra in Europa onderzocht om de belangrijkste factoren die bijdragen aan een succesvol winkelcentrum te achterhalen.

Passantentrekkers
Uit dit onderzoek blijkt dat consumenten het liefst winkelen in een gebied met een goede diversiteit aan winkels en de aanwezigheid van ‘high profile’ retailers. Shopping centre managers identificeerden de drie retailers die de grootste toename voor de passantentstroom tot gevolg hebben. Zij kwamen erachter dat ieder winkelcentrum in Europa profijt heeft van grote winkelketens zoals Zara, Primark of H&M. Uit het onderzoek blijkt dat de Hema, Primark en de Albert Heijn de grootste passantentrekkers zijn in Nederland. Ook Jumbo, C&A en de Lidl doen het goed als consumententrekkers.

Andere belangrijke factoren voor een succesvol winkelcentrum is de goede bereikbaarheid/parkeergelegenheid en de mogelijkheid om consumenten uit een ander gebied aan te kunnen trekken.

Invloed Shopping centre managers
Volgens Albert Hoogland, executive director, Shopping Centre Management en CBRE spelen Shopping centre managers ook een belangrijke rol: “Shopping centre managers kunnen een belangrijke invloed hebben op het succes van een winkelcentrum. Vooral als zij kunnen rekenen op ondersteuning in de vorm van regelmatige investeringen om het winkelcentrum up to date en concurrerend te houden. Het is duidelijk dat er geen eenduidige definitie is voor goede secundaire winkelcentra. Ze kunnen groot of klein zijn en op verschillende locaties liggen. Wat wel een verbindende factor is, is dat ze de kwaliteit hebben om dominant te zijn in hun verzorgingsgebied en hier voldoende bestedingen uit kunnen halen.”