TOP

Dit is het bestverkocht bij Nukuhiva in Utrecht

Ook zo benieuwd wat momenteel bij andere vrouwenmoderetailers het best verkoopt? Deze maand belden we met Denise Van Dalen, assistent manager van Nukuhiva in Utrecht. 'Klanten willen vanwege de duurzaamheidsfactor een tijdloos kledingstuk'.

Fotografie: Mitchell van Voorbergen

Welk item is momenteel jullie bestseller?

“Eigenlijk zijn dat vooral hoogzomeritems, dus lekker luchtige kleding. Zo hadden we goedlopende series van Komodo, die was heel makkelijk te combineren en stond veel mensen mooi. Van Alchemist hadden we bloemen- en een palmprintjes: dat waren bestsellers. Die items waren gekleed maar luchtig. Dat was makkelijk te combineren en heel geschikt om naar het werk te gaan. Mensen vinden fijn dat wanneer ze duurzaam kopen, ze de kleding ook naar diverse gelegenheden aan kunnen trekken en ze makkelijk te combineren zijn met de rest van hun bestaande garderobe.”

Welk merk verkoop je het best?

“Armed Angels gaat altijd heel snel, die hebben leuke printjes en kleuren die veel mensen aanspreken. Lanius, een Duits vrouwenmodemerk, spreekt ook veel mensen aan. Het is veelal tijdloos, gemaakt van mooie, kwalitatieve stoffen en heeft een uitstekende pasvorm. Ook Kuyichi jeans doet het altijd goed. Ondanks de warmte komen mensen toch voor een jeans omdat het een belangrijk basisitem is.”

Wat verkoopt er minder goed?

“Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld een jurk van Wunderwerk, een Duits merk. Die ging toen minder snel. Dit seizoen liepen beide kleuren van hetzelfde model juist heel goed. Het ene jaar loopt iets niet fantastisch, een seizoen verder willen mensen het wel weer heel graag hebben. Misschien zijn we er te vroeg mee of zijn mensen er niet naar op zoek. Dat is altijd lastig om te voorspellen. Of klanten willen vanwege de duurzaamheidsfactor een tijdloos kledingstuk, en dan zijn merken soms iets te fashionable. Hoewel prints en kleur wel een hit zijn, maar dan is het model vaak weer tijdloos.”

Nukuhiva Utrecht 2

Wat vind je van het seizoen tot nu toe?

“Het gaat super door dit aanhoudende zomerweer. Nu wat later in het seizoen willen onze klanten extra korte broeken, hemdjes of T-shirts. Ze hebben alles al zo vaak gedragen dat ze er iets bij willen. Veel items zijn daarom al bijna uitverkocht. Het is zo lang lekker weer dat ze simpelweg meer nodig hebben.”

Krijg je nog collecties binnen of ga je bijkopen?

“Bijkopen doen we soms en voor nu krijgen we geen hoogzomer meer binnen. We kopen niet last minute in maar doen dat gelijk voor het hele seizoen. Daarnaast letten we goed op hoeveel we inkopen zodat we minder overhouden, waardoor sale ook niet van toepassing is. Hier is voor gekozen omdat we dit niet binnen ons duurzame concept vinden passen. Verder komen de najaarscollecties al langzaamaan binnen en dat loopt ook. Het zijn nog geen heel zware kwaliteiten, dat helpt. Bijvoorbeeld jurkjes met lange mouwen of rokjes. Die kun je nu al aan, maar ze zijn ook alvast handig voor het komende seizoen.”

Heb je nieuwe merken dit seizoen en hoe worden die opgepakt?

“Het Nederlandse merk Rhumaa is nieuw bij ons. Dat is een jong merk, zij werken samen met Afrikaanse kunstenaars en er zit een mooi verhaal achter. Klanten vinden de stoffen, de patronen en de pasvorm mooi en dat wordt dan ook goed opgepakt. De collecties zijn elke keer gebaseerd op een kunstwerk van een andere kunstenaar, je draagt eigenlijk een kunstwerkje.”


  • Winkel: Nukuhiva
  • Adres: Zadelstraat 36 in Utrecht
  • Open sinds: 2008
  • Oppervlakte: 90 vierkante meter
  • Personeel: 2 fulltimers en 6 parttimers
  • Doelgroep: Consumenten die fairtrade en duurzaamheid een warm hart toedragen
  • Merken: Alchemist, Armed Angels, Knowledge, Kuyichi, Langerchen, People Tree