TOP

Directeur Schoenenkwartier moet weg, Mud Jeans en Van Gogh Museum lanceren collectie, Zeeman brengt jubileum fancollectie

Het bestuur van het Schoenenkwartier in Waalwijk verlengt het contract van de directeur niet per 1 december. Mud Jeans en het Van Gogh Museum lanceren een capsulecollectie van recycled denim. En Zeeman brengt een speciale jubileum fancollectie die je moet zien. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 30 augustus 2023.

Directeur Schoenenkwartier moet weg

Anouk van Heesch stopt per 1 december als directeur van het Schoenenkwartier in Waalwijk. Niet uit eigen beweging; haar contract van twee jaar wordt niet verlengd door het bestuur, zo bericht het Brabants Dagblad. Het nieuws komt slechts twee maanden na de opening van het museum. “Mevrouw Van Heesch heeft hele goede dingen gedaan voor het museum”, zegt bestuurslid Harrie de Werd tegen de krant. “Nu bereiken we een nieuwe fase.”

Van Heesch geeft aan behalve de ‘slechte’ relatie met De Werd geen redenen te kunnen bedenken waarom het bestuur niet met haar verder wil. De Werd wil het besluit niet toelichten aan de krant. “Dat is besproken in een relatie van vertrouwelijkheid.” In de regio én in de schoenenbranche overheersen boosheid en onbegrip. Een petitie om Van Heesch aan te laten blijven, is inmiddels bijna anderhalf duizend keer ondertekend. Onder de ondertekenaars zijn vrijwilligers en medewerkers van het museum, inwoners uit de regio Waalwijk en bekende namen uit de schoenenindustrie als Fred de la Bretoniere, Jan Jansen, Geert Slaats en Hester Vlamings.

Mud Jeans en Van Gogh Museum lanceren capsulecollectie    

Het circulaire jeansmerk Mud Jeans en het Van Gogh Museum lanceren een capsulecollectie van recycled denim. De achterliggende gedachte van samenwerking is gebaseerd een quote uit Van Goghs bewaarde brieven aan zijn broer Theo: “Hoop hebben op betere tijden moet niet een gevoel zijn maar een iets doen in het heden”, schreef hij in 1883. Een boodschap waar Mud Jeans zich volledig in kan vinden. De collectie bestaat uit verschillende modellen jeans, een spijkerjas, kimono, mouwloos denimvest, werkschort en tassen.

De items zijn voorzien van gelaserde details zoals het handschrift en zinnen uit Van Goghs brieven en geborduurde rugprints van Van Goghs meesterwerken Amandelbloesem en Zelfportret met grijze vilthoed. De collectie is vanaf vandaag verkrijgbaar via de online museumwinkel van het Van Gogh Museum, de webshop van Mud Jeans en via geselecteerde Mud Jeans-retailers. De collectie is óók te leasen. Het is niet de eerste modesamenwerking van het Van Gogh Museum, dat eerder samenwerkte met onder andere Daily Paper en Vans.

Gerry Weber lanceert nieuw winkelconcept

Het Duitse vrouwenmodemerk Gerry Weber lanceert een nieuw winkelconcept, dat onderdeel is van de eerder ingezette herpositionering van het merk. In de herfst staan meerdere winkelopeningen en heropeningen op de planning. In Nederland zal het nieuwe concept nog dit jaar voor het eerst te zien zijn in de bestaande winkel in Naaldwijk. Gerry Weber heeft 109 shops in Nederland, waarvan 42 House of Gerry Weber winkels en de rest concessieshops in multibrandwinkels. Verschillende elementen van het concept zijn de afgelopen maanden getest in de Gerry Weber-winkel in Münster.

Het concept kenmerkt zich door lichte, warme kleuren, natuurlijke materialen en heldere lijnen. Middelpunt is een grote presentatietafel, die ook multifunctioneel inzetbaar is voor instore events. De klassieke toonbank maakt plaats voor een servicebalie met koffiebar en oplaadstation voor mobiele telefoons. Andere elementen zijn een ruime zitgelegenheid en grote, aangenaam verlichte kleedkamers. Er is zelfs een ‘vriendinnencabine’ voor de funfactor tijdens het passen. Wekelijks wordt in de winkel de Look of the Week gepresenteerd. Ook is er een rol weggelegd voor tablets en beeldschermen in de winkel en de etalages en in de winkel zelf om die offline en online winkelervaring met elkaar te verweven.

Europese textielindustrie roept op tot actie voor energiecrisis

Euratex, vertegenwoordiger van de Europese textielindustrie, roept op tot één Europese strategie om de energiecrisis aan te pakken. De energiekostenstijgingen zijn volgens Euratex onmogelijk door te berekenen aan klanten omdat de prijsconcurrentie groot is. De stijgingen hebben al geleid tot capaciteitsverminderingen en productiestops.

Om de toekomst van de industrie veilig te stellen, is een herziening van het prijsmechanisme voor de elektriciteitsmarkt nodig, plus een EU-brede limiet voor de gasprijzen op 80 euro per megawattuur, om de enorme prijsverschillen met buitenlandse concurrenten te verkleinen. Er moet speciale bedrijfssteun worden verleend om faillissementen en verplaatsing van de textielproductie naar buiten Europa te voorkomen. Overheden moeten ervoor zorgen dat kritieke industrieën zoals de textielindustrie tegen het einde van het jaar gas- en elektriciteitscontracten kunnen afsluiten tegen een betaalbare prijs. Gasbeperkingen en rantsoenering mogen alleen als laatste redmiddel worden gebruikt.

Zeeman viert 12,5 jaar fancollectie

Het is 12,5 jaar geleden dat Zeeman de eerste fancollectie lanceerde. Het begon in 2009 met de gele boxer: een nuchter antwoord op dure merkkleding. De onderbroek werd een hype, kreeg een stortvloed aan publiciteit en is inmiddels een reclameklassieker. Daarna volgden onder andere de badslipper, een joggingpak en een hoodie.

Om het 12,5 jarig bestaan te vieren brengt de textielketen de meest succesvolle fanitems van vroeger opnieuw uit om mensen de kans te geven die alsnog of opnieuw te bemachtigen. Alle items komen in de opvallende geel blauwe kleuren of met het Zeeman logo groot afgebeeld. Zeeman’s cultheld Koos (matroos) is speciaal voor dit feestje ook terug op nieuwe sweaters, pyjama’s en sportondergoed voor vrouwen. De fancollectie is net als altijd exclusief online vanaf vrijdag 2 september om 12 uur.  In een TikTok-challenge worden Zeeman-fans uitgedaagd om terug te gaan in de tijd met een favoriet item uit de fancollectie.