TOP

Deze week in de bladen: mannenmode, grote maten en winkels van de toekomst

Textilia selecteert voor jou het belangrijkste nieuws uit de internationale modevakbladen. Deze week: mannenmode, grote maten en de winkels van de toekomst.

In de internationale modevakbladen Drapers en Textilwirtschaft las de redactie van Textilia afgelopen week een aantal interessante artikelen.

“Mannelijke shoppers hebben potentie”

In het Engelse vakblad Drapers lag de focus deze week duidelijk op mannenmode. “Male shoppers represent a huge opportunity”, aldus Dan Coen, directeur bij Zolfo Cooper. Volgens hem geven mannen nog maar tien procent minder geld uit aan kleding dan vrouwen. Zeventig procent van de mannen zou zelfs van shoppen houden. Focussen dus op die mannelijke shopper!

Lente-etalages

Ook de Londense etalages in Drapers vielen ons op. Menig retailer in het Londense West End heeft de winkel klaar gemaakt voor de lente, en dat levert mooie plaatjes op. In de etalages van onder meer American Apparel, Forever21, Pull & Bear, New Look en Zara prijkten pastelkleuren, vogels, vakantie, zomerjurkjes, outdoor sport en – natuurlijk – bloemen. 

More is more

Het Duitse vakblad TextilWirtschaft bracht een groot artikel over plus-size mode. Want grote maten zijn tegenwoordig niet meer in de minderheid. Niet voor niets kwamen Bestseller, Mango en zelfs Abercrombie & Fitch vorig jaar met een grote(re) matenlijn. Tel daar de opkomst van plus-size bloggers van op en je weet: 42 is het nieuwe maatje nul.

Winkels van de toekomst

Eveneens in Textilwirtschaft: de winkelcentra van de toekomst. Hoe zien die eruit? De concurrentie – van andere stenen en online winkels – is moordend. Exploitanten van winkelcentra zullen dus alles uit de kast moeten trekken om in de toekomst succesvol te blijven. Omnichannel blijft vooralsnog het toverwoord. Kijk de kunst af bij Duitsland meest succesvolle warenhuizen Lago, Breuningerland en Rhein-Center.

Omarm click-and-collect

Volgens Drapers moeten retailers click-and-collect gaan omarmen. Met andere woorden: ga werken met afhaalpunten. De hedendaagse multichannel shopper is immers op zoek naar verschillende afleveropties, waar afhaalpunten er één van zijn. Van de online orders zou er momenteel al in 30 tot 35 procent van de gevallen voor afhaalpunten worden gekozen.  

Benetton wil Zara en H&M inhalen

Last but not least: Benetton laat in TextilWirtschaft weten de concurrentie aan te gaan met H&M en Zara. Met hun nieuwe CEO zet het Italiaanse bedrijf een nieuwe koers in: een flexibele winkel, zonder ‘vaste’ indeling en rekken aan de muur. Ook de Italiaanse achtergrond van het merk zal niet langer ‘verborgen’ worden.