TOP

Deze week in de bladen: goed inkopen, visual merchandising en verkopen maar!

Textilia selecteert voor jou het belangrijkste nieuws uit de internationale modevakbladen. Deze week: goed inkopen, het nieuwe visual merchandising, fitness-fashion en onderzoek: wanneer koopt de klant?

In de internationale modevakbladen Drapers, INretail Magazine, Textil-Revue en Textilwirtschaft las de redactie van Textilia afgelopen week een aantal interessante artikelen.

Goed inkopen

Waar kopen retailers uit Groot-Brittannië en Ierland hun kleding in? Bij Chiltern Street Studio natuurlijk! Het verkoop- en distributiebedrijf won de Drapers Independents Award voor Fashion Agency of the Year en verkoopt elk half jaar aan zo’n 400 retailers. Met zorgvuldig gekozen merken als Antik Batik en Odd Molly is Chiltern Street Studio dé schakel tussen merken en invloedrijke retailers. “Mensen vertrouwen op ons. We werken erg hard om nieuwe dingen te vinden en besparen retailers de tijd om het zelf te doen”, vertelt Jane Wilson, managing director van Chiltren Street Studio. Inkooptip? “Doe research naar wat je gaat inkopen. Ga met de tijd mee en bied de consument het juiste item op de juiste tijd.” Bron: Drapers.

Wanneer koopt de klant?

In opdracht van INretail analyseerde GfK tussen oktober 2012 en september 2013 71 miljoen elektronische transacties  bij 34 grote mode- en schoenretailers. Het resultaat? Zowel online als offline was zaterdag de populairste dag om aankopen te doen (16,8% en 25,2 %). Online zijn de verschillen tussen de verschillende dagen van de week echter kleiner dan in fysieke winkels. De minst populaire dagen online waren zondag en dinsdag (10,4 % en 13,5 %). Offline waren dit zondag en maandag (4,1 % en 10,2 %). Klanten tussen de 40 en 49 jaar gaven het  meeste geld uit. Bron: INretail Magazine.

Visual merchandising 2.0

Karin Wahl heeft twee boeken geschreven over het presenteren van producten in de modebranche. Conclusie? Goede visual merchandising hoeft niet duur te zijn. Een winkelbeleving creëren, daar gaat het om. En dat kan en moet óók – juist – online. Want het aantrekkelijk presenteren van producten is typisch iets waar fysieke retailers nog een stapje op etailers voor (kunnen) lopen. Wahl legt uit hoe je het doet: “Laat je inspireren door (online) etalages  in andere steden, tijdschriften of zelfs kunst en cultuur. Wees wel origineel (verras!) en heb humor. Schilder bijvoorbeeld een paar oude stoelen in de winkel eens in de kleur van de nieuwe collectie!” Bron: Textil-Revue.

Trend: fitness-fashion

Sportkleding wint langzamerhand terrein in het casual kledingsegment. Zeker in de mannenmode is fitness-fashion inmiddels niet meer weg te denken uit het modebeeld. Wat mag komend seizoen niet meer in de collectie ontbreken? Een joggingbroek, hetzij op een modieuze manier neergezet, zoals met een mooie rits of knopen. Ook de hoodie is populair, zeker als de touwtje uit de capuchon in een lus zijn gestrikt. Helemaal hipster! Verder zien we veel sportschoenen, sweatshorts, ronde halzen en schouders, caps, polo’, slippers en sportstofjes, zowel uitgevoerd als jas, short, t-shirt, top en jack. Bron: Textilwirtschaft.

Dit was twee weken geleden hot nieuws!