TOP

Deze modebedrijven winnen een Shopping Award, TK Maxx naar Enschede en herlancering label Jan Jansen

De winnaars van de Shopping Awards 2021 zijn bekend. Welke modebedrijven vielen in de prijzen? Verder: westerse modebedrijven liggen onder vuur in China, de Hooijer Groep brengt het merk Jan Jansen voor zomer 2022 terug op de markt en maken Timberland en Palladium een comeback? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 26 maart.

Shopping Awards 2021: dit zijn de modewinnaars

De winnaars van de Shopping Awards 2021 zijn bekend. Fonq was tijdens de virtuele uitreiking op donderdag 25 maart de grote winnaar, met een award in de categorie Wonen en de titel DHL Beste Webwinkel 2021.

In de mode- en schoenenbranche waren zeven awards te verdelen. Esuals werd eerste in de categorie vrouwenmode, gevolgd door Beverly Beethoven en Je m’appelle. Suitable.nl haalde de eerste plaats in de categorie mannenmode, met Rico Moda op de tweede en Amsterdenim.com op de derde plek. Bij de baby- en kindermodeaanbieders werd Kleertjes.com tot winnaar uitgeroepen, gevolgd door Bugaboo en Tumble ’N Dry. In de categorie ondermode en lingerie ging de award naar Annadiva, met Thelingerist.com en Toffesokken.nl als nummer twee en drie. Nummer één in de categorie modeaccessoires was Zonnebrillen.com, met daarna Myomy en Nortvi. Bij de juweliers sleepte My Jewellery de award in de wacht, met Kish.nl en Burker Watches op plaats twee en drie. In de categorie schoenen tot slot was Omoda de grote winnaar, gevolgd door Nelson en Barefoot and More.

Ook noemenswaardig is Wehkamp, die de award voor Beste warenhuis won. Winkelstraat.nl werd derde in de race om beste (niche)platform of marktplaats. Naast de Shopping Awards werden er dit jaar ook een aantal vakprijzen uitgereikt. In deze lijst zien we één modebedrijf; Kleertjes.com werd runner-up voor de Logistiek Award. Een overzicht van alle winnaars is hier te vinden.

TK Maxx strijkt neer in Enschede

TK Maxx opent in het voorjaar van 2022 een winkel in de binnenstad van Enschede, in winkelcentrum de Klanderij aan het H.J. van Heekplein. Dat meldt de retailer in een persbericht. Het wordt de veertiende vestiging van de Amerikaanse budgetwarenhuisketen in ons land: TK Maxx heeft al winkels in Almere, Amsterdam (2), Apeldoorn, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Heerlen, Nijmegen, Rotterdam (2) en Zoetermeer. Met de opening in Enschede komen er ook zo’n veertig arbeidsplaatsen beschikbaar. Het wervingstraject is inmiddels van start gegaan.

Westerse modebedrijven onder vuur in China na EU-sancties

Westerse mode- en sportbedrijven als H&M, Nike, Adidas, New Balance en Burberry liggen in China onder vuur omdat ze geen katoen uit de omstreden regio Xinjiang meer afnemen, schrijft de Volkskrant. Dit omdat China de Oeigoerse bevolking die in deze regio woont onderdrukt, tot dwangarbeid dwingt en in strafkampen opsluit. De Europese Unie legde China deze week sancties op wegens het grootschalig schenden van mensenrechten. De hetze tegen de westerse modebedrijven lijkt volgens de Volkskrant een economische represaille: die heeft ‘alle schijn van een georkestreerde actie, aangewakkerd door partijorganisaties’. Tegen H&M is zelfs een boycot ingesteld. Grote webshops zijn gestopt met het verkopen van H&M-producten en twee tv-sterren hebben hun reclamecontract met de Zweedse keten verbroken.

Hooijer Groep koopt merkrechten label Jan Jansen

Jan Jansen keert voor zomer 2022 terug naar de winkels. De Hooijer Groep slaat de handen ineen met een van Nederlands bekendste schoenontwerpers voor de herlancering van zijn gelijknamige merk. De importeur en distributeur uit Oldenzaal heeft de merkrechten gekocht en brengt het label Jan Jansen voor zomer 2022 naar de winkels terug. De deal is gisteren (25 maart 2021) getekend, zegt eigenaar Hilko Hooijer tegen Schoenvisie. “De inkt is net droog.” Jansen blijft nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe collecties: hij zal het designteam van Hooijer van creatieve input voorzien voor toegankelijke schoenen met een ‘Jan Jansen-touch’.

Terugkijken: de comeback van Timberland en Palladium

90’s merken Palladium en Timberland maken een comeback. Dat stelden modeontwerper Nikkie Plessen en hoofdredacteur Anke de Jong van Glamour woensdag in RTL Boulevard. Boots blijven volgens de twee een grote trend, en waar Dr. Martens lange tijd op eenzame hoogte stond beginnen modeliefhebbers nu ook verder te kijken. De laarzen van Palladium en Timberland waren een hit in de jaren ’90 en passen goed in de ‘nineties revival’ van nu. Het item is hier terug te kijken.

Foto: TK Maxx (archief Textilia)