TOP

Detaillisten laten omzet liggen bij moslima’s

Geschikte kleding vinden is voor de Nederlandse moslima lastiger dan voor islamitische meiden in de zuidelijke landen. Dit zegt Anet van Haaster van Bureau Nijman en Van Haaster in Spits.

De stoere look met masculiene invloeden als de boyfriend fit, nu trendy in het Nederlandse modebeeld voor meiden, wordt niet echt gewaardeerd door moslima’s. Dit blijkt uit onderzoek van Bureau Nijman en Van Haaster, dat vandaag wordt gepresenteerd op het seminar ‘Moslima’s & Mode’.

Alhoewel kleding volgens de geloofsvoorschriften bedekkend moet zijn, staat vrouwelijkheid bij de islamitische meiden voorop. Kleurige sjaals, jurkjes en tunieks met lange mouwen doen het volgens onderzoekster Anet van Haaster dan ook goed. “Retailers zouden meer rekening moeten houden met deze groep”, zegt Van Haaster in Spits. “Zorg dat ook één thema in je winkel geschikt is voor moslima’s.”

De onderzoekster denkt dat als winkeliers rekening houden met deze aanbevelingen het hun al gauw omzet op zal leveren. De doelgroep (15-25 jaar) is immers groot en studeert binnen afzienbare tijd af om economisch onafhankelijk te worden.