TOP

Einde topsportcarrière, wat nu?

Jarenlang hebben ze zich met 110 procent gefocust op één ding in hun leven. Dan pats boem is de sportloopbaan voorbij. Wat nu? Veel ex-topsporters kiezen voor een carrière in de mode.

Naar eigen zeggen was hij de eerste tennisspeler die modieus de tennisbaan betrad zonder het zich echt te realiseren. En volgens Boris Becker was Björn Borg de eerste popster in de tenniswereld. Voor oud-tennisster Borg was het na een relatief korte tennisloopbaan, hij stopte op zijn 26ste, dan ook vanzelfsprekend een tweede carrière te beginnen in de modebranche. Hij was tenslotte altijd al geïnteresseerd in mode en kleding zo vertelt hij op de BB-website. Zijn Björn Borg ondergoedlijn en andere sportieve artikelen zijn nu, jaren later, nog steeds niet van de modemarkt weg te denken. Wereldwijd lopen consumenten graag met een BB-product de winkel uit en de finishlijn is zeker nog niet in zicht.

Sjeng Schalken Sportswear

Onze eigen Nederlandse oud-tennisspeler Sjeng Schalken dacht wat die Björn Borg kan ik ook. Samen met zijn vrouw Ricky lanceerde hij in 2006 de tenniskledinglijn Sjeng Schalken Sportswear. De oud-topsporter timmert als ontwerper lekker aan de weg en zijn kleding is nu door heel Nederland verkrijgbaar in 40 winkels. Ook Nederlandse voetballers associëren zich graag met kleding. Frank Rijkaard begaf zich na zijn carrière in ondergoed en Ruud Gullit kreeg zijn eigen kleding ‘Ruud’ dankzij het Britse bedrijf Hay & Rovertson. Voor ex-Ajacied Tscheu La Ling pakte het mode-uitstapje iets minder gunstig uit. Zijn lijn flopte al snel toen hij probeerde handel op te zetten in jasjes van kurk.

Het gezicht van

Als ex-sporters geen tijd of ambitie hebben om een eigen kledinglijn te beginnen, dan verbinden ze graag hun naam en imago aan een sportief modemerk. Voormalig meervoudig Olympisch zwemkampioene Inge de Bruijn is sinds juni 2009 het gezicht van het sexy lingeriemerk Sapph en oud-hockeyster Fatima Moreira de Melo is tegenwoordig het gezicht van Le Coq Sportif. Oud-wielrenster Leontien van Moorsel heeft er voor gekozen om haar wielerkennis en naamsbekendheid te combineren. Naast het begeleiden van haar eigen dames wielerploeg ‘Leontien’ is zij ook het gezicht van het schoonheidsinstituut Dorien.