TOP

Derde steunpakket ondernemers soberder, Amazon lanceert platform voor luxemerken en Zeeman lanceert eigen parfum

Het derde steunpakket voor ondernemers wordt soberder, webreus Amazon lanceert een platform voor luxemerken en textielsuper Zeeman lanceert een parfum voor een prikkie. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 26 augustus.

‘Modewinkels grote verliezers coronacrisis’

De totale omzet in de detailhandel groeit in 2020 met circa 4%, een plus van 4,5 miljard euro. Dat meldt het ING Economisch Bureau in zijn publicatie Vooruitzicht Detailhandel. Vooral pure webwinkels en supermarkten dragen bij aan deze groei, met respectievelijk 3 miljard euro en 2,5 miljard euro. De non-foodsector krimpt per saldo met ruim 1 miljard euro. Binnen dit segment zitten naast de goed presterende doe-het-zelfzaken, tuincentra en elektronica- en speelgoedwinkels ook de grote verliezers: de modewinkels. ‘De grote verliezers in de retail zijn winkels in schoenen, kleding, accessoires en luxe-artikelen. Vooral in dit segment heeft een grote verschuiving plaatsgevonden naar online aankopen, via platforms of de eigen webwinkel. De winst bij e-commerce kon het verlies in de fysieke winkel echter bij lange na niet goedmaken’, schrijft ING. Het beeld voor de detailhandel in 2021 is somberder: de omzetgroei blijft vanwege dalende consumentenuitgaven beperkt tot 1%.

Derde steunpakket voor bedrijven soberder

Het derde steunpakket voor ondernemers die door de coronacrisis in de problemen zijn gekomen, wordt soberder, maar duurt wel langer. Dat meldt onder meer Nu.nl. Nu is het zodat bedrijven die minimaal 20 procent omzetverlies hebben geleden onder meer een vergoeding voor de loonkosten (NOW-regeling) krijgen. Die grens gaat naar een omzetverlies van minimaal 30 procent. Daarnaast wordt de hoogte van de loonsubsidie verlaagd. Nu betaalt de overheid nog 90 procent van de salarissen van getroffen ondernemers, dat wordt stapsgewijs teruggebracht naar 60 procent. Wel lopen de nieuwe maatregelen langer door. Het tweede steunpakket heeft een looptijd van vier maanden, de nieuwe versie duurt volgens Haagse bronnen tot ver in 2021. De nieuwe regeling gaat op 1 oktober in, de presentatie ervan is volgende week.

Amazon lanceert platform voor luxemerken

Webgigant Amazon lanceert in september een eigen online platform voor luxemerken, waar om te beginnen twaalf Europese en Amerikaanse accessoires- en ready-to-wear-labels starten. Dat meldt onder meer Business Insider. De merken krijgen volledige controle over hun virtuele winkels, waardoor ze zoveel kunnen verkopen als ze willen en zelf bepalen wanneer ze kortingen geven. Daarnaast biedt Amazon ze de mogelijkheid om gebruik te maken van de distributie en de bezorg- en klantenservice van Amazon. De lancering zou afgelopen voorjaar al plaatsvinden, maar werd wegens corona uitgesteld. Het platform gaat als eerst van start in de Verenigde Staten.

Zeeman brengt eigen parfum op de markt

Textielsuper Zeeman brengt een eigen parfum op de markt. ‘Lucht’ heet het er is er in twee uniseks versies. De geuren zijn gemaakt in samenwerking met een professionele parfumeur. Er zit twintig procent parfumolie in verwerkt, net zoals dat bij het maken van duurdere parfums gebeurt. Met Lucht wil Zeeman laten zien dat een goed product niet per se duur hoeft te zijn, meldt het via een persbericht. Dat heeft de textielsuper vaker gedaan, zoals met een trouwjurk voor €29,99 in 2016 en vorig jaar de sneakers, waarvan het ene paar €200 en het andere €12,99 kostte. Dit keer willen ze mensen de ogen openen met een echt eau de parfum voor €4.99.

Google stelt 8,5 miljoen euro advertentietegoed beschikbaar aan mkb

Google gaat mkb-bedrijven en goede doelen in Nederland ondersteunen door voor 8,5 miljoen euro aan online advertenties beschikbaar te stellen. Dat schrijft Adformatie. Het bedrag wordt verdeeld onder bedrijven die vorig jaar via Google hebben geadverteerd naar rato van hun bestedingen. Om hoeveel het gaat per onderneming, maakt Google niet bekend. De bijdrage is onderdeel van een breder plan waarmee Google met de inzet van technologie het economisch herstel wil versnellen voor eind 2021. Een belangrijk onderdeel daarvan is mkb-bedrijven trainen in digitale vaardigheden. Daarnaast introduceert Google een gratis zoekfunctie voor banen, iets wat in landen als de VS en Duitsland al een aantal jaar wordt gebruikt. De functie komt komende week geleidelijk aan voor alle gebruikers in Nederland beschikbaar.

Foto: Zeeman