Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Decors en etalages in Florence

De maand januari stond voor iedere modedetaillist weer bol van de internationale beurzen. Keuze genoeg als je inspiratie wilt opdoen in steden als Barcelona, Milaan, Florence, Kopenhagen, Antwerpen en Düsseldorf. Wij hebben deze keer gekozen voor de Pitti Uomo in Florence. Toch wel een 'must-see' voor de detaillisten in herenmode. Voor ons een mooi overzicht van de klassieke en casual merken.

Als etaleur kijk je natuurlijk wel heel anders dan een retailer die op inkoop gaat. Op de grote zelfstandige stands werden wij blij verrast door vooral de klassieke merken als Gant, La Martina, Strellson, Marco Polo en Hackett. Qua decors werd er flink uitgepakt met oude materialen en complete interieurs uit de jaren 50. Jaggy had een heel huis ingericht met onder ander oude o.a. keukenmaterialen. Je liep door verschillende ruimtes alsof je bij iemand thuis was. Maar, ook een jazzclub waar live een band speelde.

Veel labels profileerden zich met de preppy college-stijl. Realistische figuren in een klassiek Engels Schotse sfeer. Bij Gant liep je door een kasteel met verlichte 17e eeuwse schilderijen geprint op canvas, daarbij ridders en massieve barok meubelen. In de zorgvuldig uitgelichte stand kwam de kleurrijke kleding heel mooi uit. Vooral de enorm grote Engelse landschapprints kwamen echt tot zijn recht.

Wat ons ook opviel op de beurs was dat er veel gebruik werd gemaakt van oude gebruiksvoorwerpen die met de Engelse sportcultuur te maken had zoals oude rugby-, polo- en roeimaterialen. Bij Marlboro Classic werd een statement gemaakt met oude auto-onderdelen, boekenkasten en gymtoestellen. Verder zagen we veel winterse taferelen. De bevroren vijver bij Marco Polo met berkenstammen, sneeuw en dierenhuiden. Deze elementen doen het altijd goed in de etalage en zijn makkelijk zelf toe te passen.

Lang leve de retro winkels! De decors hoeven niet meer glad en nieuw te zijn. Vooral de sfeerbeleving uit vervlogen jaren staat voorop. In de etalages in Florence zagen we bijvoorbeeld dat bij jeans- en casual-winkels oude kranten werden gebruikt om de etalage te bekleden. De echt Italiaanse labels als Corneliani, Canali en Ferregano hebben vooral een rustig etalagebeeld, meestal met een full color banner met stofmotief uit de collectie op de achtergrond en daarbij mooie opbouwmaterialen als chromen tafels en kubussen. Niet een heel spannend beeld. Helaas waren niet alle etalages in de stad omgebouwd met de nieuwe voorjaarscollectie. Nog steeds uitverkoop, iets dat je in ons land op dit moment ook nog steeds ziet. Het lijkt wel of deze periode steeds langer duurt.

Hopelijk zullen de zelfstandig mode detaillisten blijven inzien dat een kwalitatief hoogstaande etalage nog steeds van belang is in tijden van recessie. Hiermee maak je onderscheid en zal je klanten en passanten blijven verrassen.

Veel succes met het presenteren en verkopen van voorjaar- zomer collectie 2009!