TOP

De zonnebril voor 2010: mannelijk en stoer

De eerste zonnestralen zijn doorgebroken en dat betekent dat een accessoires weer veel opduikt in het straatbeeld: de zonnebril. Groot, klein, gekleurd, noem maar op, alles kom je tegen. Een ding is zeker: groot blijft in en dit jaar gaan we voor stoer in plaats van sjiek. Textilia heeft samen met brillendeskundige Dick van der Niet de nieuwste trends op een rijtje gezet.

Dick van der Niet, eigenaar van Not Just Vision waarmee hij de organisatie van opticiens Club Brillant stuurt, constateert een aantal opvallende trends deze zomer. “Wat we veel zien zijn de boyfriendzonnebrillen”, vertelt hij. “Dit jaar stappen we af van de glamourbrillen en zien we vooral mannelijke zonnebrillen.”

Pilotenbril
“Het is begonnen met de pilotenbril, die vorig jaar ook al heel populair was”, vertelt de brillenexpert. De boyfriendzonnebril wordt zo genoemd, omdat het herenmodellen zijn die meisjes van hun vriend ‘lenen’. Deze zomer gaat het volgens Van der Niet om stoere brillen, die vooral door vrouwen worden gedragen. Dsquared2 heeft in de nieuwe collectie een aantal van die stoere brillen en ook bij de collectie van Tom Ford zien we veel pilotenbrillen. 

Spiegelglazen
Een andere opvallende trend deze zomer is de zonnebril met spiegellenzen. Dit hebben we heel lang niet gezien, maar Angelina Jolie, Sylvie Meis en Sarah Jessica Parker zijn al gespot met de spiegelglazen. “Dit gaat echt een hit worden”, voorspelt Van der Niet.

Vintage 
Verder is er steeds meer vintage. Vooral zonnebrillen met dunnere randjes van kunststof uit de jaren 50 en 60 komen weer helemaal terug. Volgens Van der Niet heeft het merk Cazal ook een oude bijzondere vintagelijn voor deze zomer. De Cateye zullen we deze zomer ook  spotten. Louis Vuitton heeft hier een opvallende versie van: de Ella zonnebril. De Ella heeft een frame aan de bovenkant, waardoor het lijkt alsof de drager kattenogen heeft.

Pasteltinten
Er wordt gezegd dat kleurtjes in komen, vooral felle kleuren, maar volgens Van der Niet is dit niet het geval. “Pasteltinten zijn in. Dit komt overeen met het romantische beeld van de mode. De kleuren zijn eerder zacht, dan hard. Felle kleuren zien we eigenlijk elke zomer wel terugkomen, maar dat is geen trend van zomer 2010.” D&G en Fendi hebben voor deze zomer een zonnebrillencollectie met zachte kleurtjes. Ook Stella McCartney heeft voor pastel gekozen.

De grote zonnebrillen
“De grote zonnebril is overigens nog steeds in en eigenlijk worden de brillen alleen maar groter”, vertelt Van der Niet. Dit zien we bijvoorbeeld bij de collectie van Oliver Goldsmith. “Toch zien we ook heel voorzichtig kleinere retrobrillen, maar dat duurt wel weer twee jaar voordat dit helemaal in is”, voorspelt de trendwatcher.

“Naast de grote modemerken, zijn er ook klassieke merken als Dita, Sama en Oliver Goldsmith met prachtige brillen voor deze zomer. Dit zijn aparte brillen met net even iets meer lef”, aldus de brillendeskundige.

Eén soort zonnebril kan regelrecht de prullebak in: de bling bling. Van der Niet: “Zo’n bril was al uit, maar nu helemaal. Dus leg die bling bling maar terug in de kast, want dat kan echt niet meer.”