TOP

De juiste winkelinrichting: tevreden klanten en minder diefstal *

Een saaie of slecht ingerichte winkel kan klanten wegjagen. Maar wat is een goede indeling? Elf tips voor het beste rendement.

“Binnen tien minuten kan ik een winkelindeling maken. Ik luister dan eigenlijk niet te veel naar wat de klant wil, maar houd mijn eigen adviesindeling aan.” Michel Kaatee staat in de loods van familiebedrijf Gruppo Corso in Breukelen. Om hem heen een collectie van 20.000 paspoppen in allerlei soorten, maten en prijsklasses.

Kaatee, die samen met zijn ouders en broer het bedrijf runt in paspoppen en winkelinrichting, weet alles over de juiste plek voor rek, toonbank en tafel. Dat hij de wensen van zijn klant in eerste instantie negeert, is geen arrogantie. Hij wil juist valkuilen vermijden en eerst laten zien hoe een basisinrichting er in zijn ‘vakkennis-ogen’ hoort uit te zien.

Dode hoeken

Op een A4-tje schetst hij in een minuut hoe een winkel van 100 meter ingedeeld hoort te zijn. Kaatee steekt van wal: “Rekken tegen de muur met front-presentaties zodat de kleding naar je toe komt. Als je namelijk te weinig kleding tegen de muur hangt wordt het in het midden van de winkel te druk en te vol waardoor je dode hoeken creëert en er meer winkeldiefstal zal zijn.”

De toonbank wordt vooraan gezet, in het midden komen lage rekken of een piramidetafel (“alles wat hier op ligt verkoopt gegarandeerd”) en dan als laatste de paspoppen: vier in de etalage, vier in de winkel. “Zo houd je alles overzichtelijk voor klanten maar ook voor jezelf.” 

Klanten scannen 

Volgens Martijn de Groot van Hans Boodt Paspoppen kunnen veel ondernemers hun winkel commerciëler indelen dan nu het geval is. “Klanten moeten op een juiste manier door de winkel geleid worden. Veel scannen direct de collectie als ze binnenkomen. Producten moeten dus goed uitgestald zijn.”

In zijn ogen is het vooral belangrijk dat de winkel een ziel heeft. “Meerdere dingen moeten kloppen, een winkel moet een verhaal hebben, klanten moeten de passie voor een product meekrijgen en er moet gebruik worden gemaakt van de juiste materialen.” En ook deze deskundige op het gebied van winkelinrichting zegt: de wanden moeten vol.

Als tip geef De Groot mee dat ondernemers meer om zich heen moeten kijken. Maar durven ze veranderingen wel aan? “Het is lastig”, zegt hij, “Weinig ondernemers zijn bereid om te betalen voor een nieuwe inrichting, maar het hoeft niet veel te kosten.” Dit beaamt Michel Kaatee. “Een goede basisinrichting kost vijfduizend euro. Met de juiste middelen en het gebruik van de juiste kleuren kom je een heel einde.”

Tegendraads

In een standaardinrichting gelooft De Groot echter niet. “Meerdere wegen leiden naar Rome en er zijn ook winkels die tegendraads zijn en het wel goed doen.” Als voorbeeld geeft hij de winkelinrichting van Ambercrombie & Fitch.  Is het ook nodig om de winkelinrichting om de zoveel jaar te veranderen? De Groot: “Als ondernemer moet je klanten blijven inspireren en dat doe je mede door veranderingen.”

De juiste winkelinrichting levert volgens Kaatee niet alleen meer klanten en meer omzet op, maar is belangrijk bij diefstalpreventie. Hij gaat achter een hoog rek staan in de showroom. “Kijk, als dit rek midden in de winkel zou staan, vol kleding, dan zie jij niet dat ik nu snel een trui in mijn jas verstop. Staat hier een lagere tafel dan heb je dat overzicht wel.”Om die reden moet de toonbank volgens hem ook altijd bij de uitgang van de winkel staan. “Slimme dief die dan ongezien wegkomt.”

Tips van de twee deskundigen:

  • Hangruimte moet ongeveer zeventig procent in beslag nemen
  • Houd de gangpaden breed zodat klanten geen benauwd gevoel krijgen
  • Zet paspoppen niet midden in de zaak.
  • Zorg voor goed licht en gebruik bijvoorbeeld dim ledlampen.
  • Koop spiegels die de klant er iets bruiner en iets dunner uit laten zien.
  • Voorkomen dode hoeken en voorkom hiermee winkeldiefstal.
  • Kleding kan beter op soort hangen dan op kleur of samenstelling.
  • Laat je inspireren door andere winkels.
  • Zorg voor een mooie tafel in het midden.
  • Biedt klanten wat te drinken aan.   
  • Blijf je klanten inspireren.