TOP

De etalage van de toekomst

In de Adformatie stond laatst een interessant artikel over de toekomstwinkel, onderzocht door Philips Research. Als etalagebureau zijn wij namelijk steeds op zoek naar nieuwe trends zodat we die kunnen vertalen naar onze klanten. Maar, ook met de lezers van mijn expertlog wil ik graag deze kennis delen en jullie op de hoogte stellen van het feit hoe de etalage werkt voor de vergroting van onder andere merkbeleving.

Langs etalages lopen is niet zomaar een functionele bezigheid, maar puur een vrijetijdsbesteding. Een belevenis zelfs, pretendeert Philips. Vroeger ging ik rond de Sint- en Kersttijd met mijn vader op pad om etalages te bekijken in de avonduren, want dan waren ze op hun mooist. Dat was echt een pure sfeerbeleving.

Om nu het winkelend publiek naar je etalage te trekken, zou je de etalage interactief moeten maken. Een voorbeeld dat Philips laat zien is het assortiment op de ruit projecteren. Als je dichterbij komt, wordt de ruit doorzichtig. Sensoren registreren dat je het glas bent genaderd zodat je de inhoud van de etalage kunt bekijken. De etalage reageert op je handelingen, als je wijst naar een kledingstuk dan licht deze op. Daarbij verschijnen artikelen die er goed bij passen. Door het glas aan te raken krijg je meer informatie, bijvoorbeeld over de prijs en welke maten nog op voorraad zijn.

Uiteraard staat dit concept nog wel in de kinderschoenen en werkt de techniek nog niet naar behoren. Wat als er meer mensen voor de etalage staan te kijken, wie registreert het systeem dan? Eigenlijk werkt dit beter in de avond, maar dan is de winkel dicht en kunnen geen impuls aankopen worden gedaan.

Er worden op dit moment veel experimenten gedaan in proef laboratoria met onder andere Led-verlichting en muziek, waardoor je de sfeer in een winkel direct kan aanpassen.

Toch geloven wij nog in de kracht van etalagefiguren en decoratie (dit kan ook in vorm van Led-licht zijn) omdat je deze ook snel kunt veranderen. Aangezien een interactieve etalage nogal kostbaar zal zijn voor de meeste retailers is dit nog toekomstmuziek.

In ieder geval leuk om te brainstormen welke toegevoegde waarde de etalage voor jullie kan hebben in de zin van het creëren van een belevenis.