TOP

De duurste winkelstraten van 2018, Amazon opent pop-up in Nederland, John de Greef stopt bij Elsevier

Er is niks te koop, maar Amazon opent toch een tijdelijke winkel in Nederland. Verder: Modejournalist John de Greef stopt bij Elsevier en gaat het rustig aan doen, in de documentaire Schone Schijn wordt een ondernemer gevolgd die de eindjes aan elkaar moet knopen en wat zijn de duurste winkelstraten van 2018? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 14 november.

De Kalverstraat in Amsterdam staat op de 16e plek van duurste winkelstraten ter wereld, blijkt uit de ranking van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. In de wereldwijde ranking is van 65 landen steeds de duurste winkelstraat opgenomen. “In Nederland is de Kalverstraat nog altijd de duurste winkelstraat met een tophuurprijs van EUR 2.900,- per vierkante meter per jaar.

In het onderzoek van Cushman & Wakefield zijn in totaal acht Nederlandse winkelstraten meegenomen: de Kalverstraat en de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, de Grote Staat in Maastricht, de Lange Elisabethstraat in Utrecht, de Lijnbaan in Rotterdam, de Spuistraat in Den Haag, de Demer in Eindhoven en de Ketelstraat in Arnhem. De tophuurprijzen zijn in deze straten vrijwel stabiel gebleven.

Frank van der Sluys, Head of Research Cushman & Wakefield Nederland: “Doordat de fysieke en digitale wereld steeds meer met elkaar zijn verbonden, wordt er minder fysiek gewinkeld en neemt het aantal bezoekers in veel winkelgebieden af. We zien een duidelijke concentratiebeweging van consumenten naar winkelgebieden en winkelstraten die de juiste mix van brands en functies bieden. Winkelgebieden waar consumenten graag verblijven. In deze gebieden blijven de winkelhuurprijzen op een hoog niveau.”

Amazon opent een pop-shop in Amsterdam

In De Pijp in Amsterdam opent Amazon een tijdelijke winkel. Dat meldt AT5. In het ‘House of Holidays’, dat speciaal in aanloop naar de feestdagen wordt geopend, zal een deel van het assortiment van de webwinkelgigant worden tentoongesteld. In de winkel kunnen klanten inspiratie opdoen voor de feestdagen, producten (o.a. Black Friday Deals) zien en zijn er diverse ‘experiences’, waaronder een haar & makeup artist en een live kerstkaarttekenaar. De winkel opent in de Eerste van der Helststraat en is voor het publiek te bezoeken op vrijdag 23 november van 13 tot 17 uur en op zaterdag 24 november van 10 tot 17 uur. 

Waarom ‘Mini-Me Dressing’ big business is

 Een bijpassende moeder-dochter dressing zit op de grens tussen schattig en plakkerig , maar het is een trend waar luxe merken als Gucci en Dolce & Gabbana op letten nu vrouwen hun kinderen graag willen aankleden in miniatuur-catwalkitems. Verwacht wordt dat de luxe kinderkledingmarkt in 2018 6,6 miljard dollar zal bereiken, een stijging met 3,8 procent op jaarbasis, aldus Euromonitor. Een stijging die ruime groeimogelijkheden biedt naarmate de koopkracht toeneemt en ouders die meer dan 500 dollar uitgeven voor een paar miniatuur Gucci-instappers voor overeenkomen met hun eigen schoenen. De website Business of Fashion buigt zich over dit fenomeen.

Modejournalist John de Greef stopt met huidige werkzaamheden

“Na 39 jaar rennen van show naar show, verslaggeving van vrouwen- én mannenmode, fashion direction voor magazines en het schrijven van allerlei lifestyle-artikelen, is het voor mij tijd om het rustig aan te doen. Ook al neem ik eind dit jaar afscheid als redacteur van Elsevier Weekblad en deSTIJL-uitgaven, ik blijf graag betrokken bij modevormgeving, kunst en design, maar dan vanuit de luwte.”

Zo laat John de Greef weten na 39 jaar zijn loopbaan zoals die nu is te beëindigen. Hij vervolgt:

“Veel dank aan Arendo Joustra, hoofdredacteur van Elsevier Weekblad, voor het vertrouwen dat hij mij de afgelopen zeventien jaar schonk en aan Ingrid Pronk voor haar onmisbare hulp bij het maken van de vele STIJL-pagina’s. Mijn werk heeft me veel plezier gegeven, maar was vooral een geweldige kans om heel veel leuke, lieve en creatieve mensen te ontmoeten en bijzondere vriendschappen te sluiten. Het was een voorrecht om zo veel mooie en interessante momenten in de internationale en Nederlandse mode van dichtbij mee te maken.”

Terugkijken: ondernemer in de problemen in documentaire Schone Schijn

In Nederland verkeren ruim 350.000 zelfstandig ondernemers in ernstige financiële problemen. Maar ondernemers die in penibele omstandigheden verkeren, brengen hun financiële problemen liever niet naar buiten. De documentaire Schone Schijn portretteert zelfstandig ondernemer Serge (45) die met schulden van meer dan een miljoen het hoofd boven water probeert te houden.