TOP

Credo in Den Haag: ‘Continu schuiven met de indeling’ [winkelreportage]

Vier zwevende verdiepingen, een glazen dak en high-end fashion: bij mannenmodezaak Credo in Den Haag wordt nergens op beknibbeld. Mede-eigenaar Hans van der Linden: “Als ondernemer moet je bijblijven.”

Mannenmodewinkel Credo in de Haagse Hoogstraat is een oase van licht en luxe. De gigantische zaak heeft als eyecatcher een indrukwekkende trap, die vier zwevende verdiepingen met elkaar verbindt. Volgens mede-eigenaar Hans van der Linden is het belangrijkste element echter de lichtval. “Het is hier zo licht, dat het lijkt alsof je buiten loopt. Dat komt door het glasplafond en de speciale ledverlichting. Ook is alles spierwit, op de smaragdgroene vloer na.” In 1997 openen Van der Linden en zakenpartner Jeroen van der Meer de deuren van Credo. Al snel is een groter pand nodig en verhuizen ze een paar huisnummers verderop. Nu is Credo weer terug op de originele locatie, die voor de royale som van €1,2 miljoen is verbouwd – grotendeels een investering van de verhuurder, maar ook met iets eigen kapitaal en een lening van de bank. Credo wilde weer groter en dat kon in het oude pand: dat mocht namelijk met acht meter worden verlengd en het dak kon een meter verhoogd. Alles is nu ook ‘groen’, door de natuurlijke dakbedekking, de energiebesparende maatregelen en het gebruik van duurzame materialen.

Credo Den Haag 02 

“Zelfs op een bewolkte dag lijkt het door de lichtval nog zonnig in de winkel.”

Jong en kritisch

Van citylook en casual, tot klassiek en maatwerk: Credo heeft voor ieder wat wils. In shop-in-shops gelooft Van der Linden niet. “Die vind ik meestal saai, ze gaan ten koste van het totaalbeeld. Onze indeling is zo dat de merken elkaar complementeren.” Wel schuift Van der Linden continu met de indeling. “We hebben bewust een relatief kleine collectie. Dat zorgt voor meer exclusiviteit, maar biedt ook de kans om de winkel regelmatig om te gooien. Zo houd je het fris voor de klant en voor jezelf.” Met een merkenpakket dat high-end labels als Balenciaga, Dsquared en Givency omvat, trekt Van der Linden een modieus, jong en kritisch publiek. “Ondernemers klagen wel eens dat jonge consumenten geen geld meer besteden aan dure kleding. Dat is onzin. De jonge generatie koopt anders dan vroeger, ze combineren fast fashion nu met high-end merken. Ze bepalen hun eigen stijl en laten zich niks meer voorschrijven.” Van der Linden wijst naar één van zijn personeelsleden: “Kijk naar hem. Hij is 18 jaar en ziet er smetteloos uit. Een beetje fifties, een tikkeltje dandy, maar ook stoer. Geweldig toch?” Van der Linden is veel bezig met ontwikkelingen onder de jeugd. “Social media is voor ons waanzinnig belangrijk, vooral Facebook en Instagram. Zelf haal ik er ook inspiratie en informatie uit, bijvoorbeeld door bepaalde bloggers of merken te volgen. Je moet bijblijven.”

Credo Den Haag 01 

“Vanwege de grootte van de winkel heb ik op elke verdieping een personeelslid staan.”

Respectvol en transparant

De winkel mag een futuristische uitstraling hebben, op het gebied van service focust Van der Linden op ouderwets vakmanschap. “Ik vind het belangrijk dat ons personeel passie voor het vak heeft, het moeten modefreaks zijn. In verschillende leeftijdscategorieën, zodat zowel iemand van 18 als iemand van 45 jaar zich prettig en begrepen voelt.” De relatie tussen klant en personeel is een wisselwerking; er moet sprake zijn van wederzijds respect, vindt Van der Linden. “We willen bijvoorbeeld geen caps en drank in de winkel. Negen van de tien klanten respecteren dit.” Dat het nog steeds zware tijden zijn voor de meeste mannenmode-ondernemers heeft ook Van der Linden gemerkt. “Pas in 2013 merkten we iets van de crisis, daarvoor hebben we alleen maar geplust. Nu ben ik iets voorzichtiger qua inkoop en heb ik betaalafspraken met leveranciers gemaakt. De meeste merken staan open voor regelingen, als je maar transparant bent.” Credo werkt ook succesvol samen met lokale ondernemers. “We verkopen producten van topondernemers – horloges van juwelier Steltman, pennen van Mont Blanc en brillen van Hofstede. Hiermee creëren we draagvlak voor beide partijen. Waarom zou je elkaar niet op deze manier helpen?”

Credo Den Haag 03

Wie voor een pak komt, kan rustig genieten van een drankje en inspirerende boeken.

Winkel: Credo
Eigenaren:
Hans van der Linden en Jeroen van der Meer
Adres:
Hoogstraat 17, 2513 AN Den Haag
Oppervlakte:
ongeveer 400 m2, verdeeld over vier verdiepingen
Winkelinrichting:
door de eigenaren zelf
Locatie:
A
Personeel:
zes fulltimers, drie parttimers
Doelgroep:
mannen van 17 tot 65 jaar met een bovenmodaal inkomen
Segment:
hoog
Website:
www.credomannen.nl
Facebook:
www.facebook.nl/CredoMannen
Merken:
o.a. Dolce & Gabbana, Dior, Dsquared2, Gucci, Hugo Boss, Lanvin, Moncler, Yves Saint Laurent, True Religion, Victor & Rolf.
Bongemiddelde

(26-30 mei, 2014): €276
in de week van 26 t/m 30 mei 2014

Top 3 bestsellers

in de laatste week van mei 2014

1 Givenchy
2 Dolce & Gabbana
3 DSquared

Credo Den Haag 06

Achterin de winkel bevindt zich een schoenenwand met exclusieve merken.