TOP

Cos stapt in wholesale, populariteit online shoppen blijft groeien en Hanae Mori overleden

Cos gaat aan de wholesale leveren, de populariteit van online winkelen blijft groeien, modeontwerper Eileen Fisher treedt terug als CEO van haar gelijknamige merk en de Japanse couturier Hanae Mori is overleden. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 18 augustus.

Foto: Hanae Mori via L’Estrop

Cos zet stap naar de wholesale

Cos gaat aan de wholesale leveren. Dat melden diverse media, waaronder Drapers. De stap werd al een tijdje besproken en voelde qua timing goed, zegt managing director Lea Rytz Goldman. “We weten dat het retaillandschap verandert en dat we onze klanten – nieuwe en bestaande – ook buiten onze eigen kanalen moeten gaan ontmoeten. Dat doen we met multibrand partners van topklasse, die bij ons DNA passen.”

De primeur is op 13 september voor de Amerikaanse warenhuisketen Nordstrom, waar Cos online en in vier winkels in New York en New Jersey van start gaat – gelijktijdig met het debuut van het merk op de New York Fashion Week. Daarnaast is Cos vanaf dit najaar verkrijgbaar bij de Duitse warenhuisketen Breuninger en online luxeplatform Yoox.

Onderzoek: 3 op de 10 Nederlanders shopt het liefst online

De populariteit van online winkelen blijft stijgen; het aandeel Nederlanders dat hun aankopen bij voorkeur online doet, is het afgelopen jaar met 4 procent gestegen tot 30 procent. Vooral generatie Z (42%) en millennials (39%) winkelen het liefst digitaal. Dat blijkt uit Klarna’s Shopping Pulse. Los van de leeftijd zijn er ook duidelijke verschillen per geslacht. Van de mannen geeft 35 procent de voorkeur aan online boven instore, waar dat bij de vrouwen 25 procent is. 29 procent van de mannen en 33 procent van de vrouwen gaat het liefst naar de stenen winkel.

In landen als Groot-Brittannië en Zweden is de digitale transformatie nog sneller gegaan dan in ons land en is online winkelen al populairder dan shoppen bij fysieke winkels. In Nederland zijn we bijna op dit punt, zo blijkt uit het onderzoek; 31 procent van de Nederlanders heeft een voorkeur voor het fysieke kanaal en 30 procent voor online, een verschil van slechts 1 procent.

Japanse couturier Hanae Mori (96) overleden

Na het overlijden van Issey Miyake eerder deze maand moet de modewereld opnieuw afscheid nemen van een Japanse modegrootheid. Couturier Hanae Mori (foto) is op 11 augustus overleden, meldt The New York Times. Ze werd 96 jaar. De doodsoorzaak is niet bekend gemaakt, wel heeft haar team laten weten dat Mori een paar dagen eerder ziek was geworden.

Mori geldt als een pionier in de Japanse modewereld. Haar carrière besloeg een periode van vijftig jaar en bracht haar van Tokyo naar New York en Parijs, waar haar merk in 1977 het eerste haute couture modehuis uit Azië werd. In de loop der jaren werden haar creaties – herkenbaar aan de vlindermotieven, die haar de bijnaam ‘Madame Butterfly’ gaven – gedragen door beroemdheden als Nancy Reagan en Grace Kelly.

Nieuwe CEO voor Eileen Fisher

Eileen Fisher treedt terug als CEO van haar gelijknamige merk. Dat meldt Vogue Business. Ze wordt begin september opgevolgd door Lisa Williams, de huidige chief product officer bij Patagonia. Fisher draagt de dagelijkse leiding over, maar blijft betrokken bij het productontwerp. Ze zal ook leiding blijven geven aan de Eileen Fisher Foundation, die is opgezet om de mode-industrie te helpen verduurzamen.

Sinds de oprichting van haar merk in 1984 zet Fisher zich al in voor een verantwoorde en meer circulaire productie. Nu is haar bedrijf op een punt dat het ‘op zichzelf kan staan’, stelt ze. “De tijd is gekomen dat iemand anders het gaat leiden.”

Racewagen Max Verstappen opnieuw naar Batavia Stad

De auto van Formule 1-coureur Max Verstappen is vanaf vandaag opnieuw te zien in Batavia Stad Fashion Outlet. Dat meldt het outletcentrum in een aankondiging. De tentoongestelde bolide is een replica van Verstappens RB18-wagen, waarmee hij dit seizoen zijn races rijdt, en te vinden bij de Max Verstappen-store in Batavia Stad. Vorig jaar kwamen er al een hoop mensen op Verstappens RB14-wagen af, zegt marketingdirecteur Scott Otte.  “We zijn blij om onze bezoekers de Formule 1-auto van een van Nederlands grootste sporthelden opnieuw exclusief te kunnen laten zien.”

De RB18 Formule 1-auto in Batavia Stad. Foto: Mariska Honing, Het Fotohuisje