TOP

Issey Miyake overleden, 50 miljoen euro verlies voor Otrium en Marc O’Polo boekt hoogste omzet ooit

De iconische Japanse ontwerper Issey Miyake is niet meer, outlet-marktplaats Otrium moet een stevig verlies incasseren en Armedangels vecht voor eerlijker lonen voor alle werknemers. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 9 augustus.

Foto: Issey Miyake via L’Estrop

Mode-ontwerper Issey Miyake overleden (84)

De Japanse mode-ontwerper Issey Miyake is vrijdag 5 augustus overleden aan de gevolgen van leverkanker. Dit melden diverse internationale media en wordt bevestigd door de Issey Miyake Group. De designer behoorde samen met onder meer Yohji Yamamoto, Rei Kawakubo (Comme des Garçons) en Kenzo Takada tot de groep Japanse avantgarde ontwerpers die met name in de jaren ’70 en ’80 internationaal furore maakten. Miyake leerde in Parijs het vak bij Guy Laroche en Givenchy en in New York bij Geoffrey Beene. In 1970 presenteerde hij in Tokio zijn eerste eigen collectie, Issey Miyake Design Studio. Hij verweeft karakteristieke Japanse materialen, silhouetten en technieken, zoals doorgestikte gewatteerde katoen en kimonovormen met experimentele volumes, plissés, gekreukelde en lichtgewicht stoffen. Hoe creatief zijn ontwerpen ook waren: eenvoud en draagbaarheid waren altijd essentiële elementen. Zelf stelde hij ooit: ‘Mijn stijl gaat uit van het leven. En niet van de stijl.’ Door de jaren heen bleek Miyake meer te bieden te hebben dan mode. Zo was hij betrokken bij diverse kunstprojecten en introduceerde hij onder andere een geurlijn waarvan L’Eau d’Issey, uit 1992, uitgroeide tot een iconisch parfum. Het merk Issey Miyake, dat onderdeel is van de Issey Miyake Group, heeft 136 winkels in Japan en 134 internationale zaken. In het voorjaar van 2021 lanceerde het bedrijf een nieuwe functionele casual mannenmodelijn: IM Men.

Modeplatform Otrium pakt 50 miljoen verlies

Het Nederlandse modeplatform Otrium heeft in 2021 een verlies van maar liefst 50 miljoen euro moeten incasseren, schrijft het magazine Quote. Een jaar eerder was er nog sprake van een verlies van 8,4 miljoen euro. Volgens de outlet-marktplaats is de flinke min toe te schrijven aan de groei van de onderneming. Het aantal vaste krachten groeide bijvoorbeeld van 85 naar 151, naast externe inhuurkrachten, waardoor de loonkosten toenamen van 4 miljoen naar 19 miljoen euro. Daarnaast laat het bedrijf weten de nodige investeringen te hebben gedaan, onder andere op het gebied van distributie, logistiek, marketing en nieuwe markten als Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Mede-oprichter Milan Daniëls: ‘In EU-markten waar we volwassen worden, werken we meer toe naar winstgevendheid. Zoals in Nederland.’ Vorig jaar staken investeerders 120 miljoen euro in Otrium, een jaar eerder kreeg het platform ook al een financiële boost. 

Marc O’Polo goed voor een half miljard omzet

Marc O’Polo heeft in het boekjaar 2021-2022 de hoogste omzet ooit gerealiseerd. Het casual modemerk noteert een plus van 35 procent, dat leidt tot een omzet van 592 miljoen euro. Het gaat hierbij zowel om de hoofdcollecties als de licentieproducten. De verkoop van de diverse producten nam in deze periode toe met bijna tachtig procent. Vooral Marc O’Polo Denim en de mannencollectie waren hierbij succesvol, net als de schoenen- en accessoiredivisie, die goed waren voor een groei van respectievelijk 50,4 en 60,3 procent. 

Opvallend is dat de onderneming gelijktijdig investeerde in de internationale strategie, duurzaamheid en nieuwe efficiënte en kostenbesparende systemen. Als hoogtepunten van dit boekjaar noemt het label de expansie naar achttien nieuwe markten, de opening van een winkel en showroom in Parijs, de ‘goed’-notering in de lijst van duurzame merken van de Fair Wear Foundation en een duurzaamheidscampagne op televisie. Verder kreeg de online winkel een nieuwe uitstraling volgens het nieuwe, meer exclusieve ‘Scandinavian Studio’-concept.

Armedangels lanceert project voor eerlijker lonen in mode-industrie

Het Duitse modelabel Armedangels introduceert het ‘Living Wage Project’ voor eerlijke, leefbare lonen voor alle werknemers van het bedrijf. Het merk zet zich samen met drie gelijkgestemde modebedrijven, die dezelfde Turkse leverancier hebben, in om de kloof tussen het minimumloon en eerlijk loon te dichten. Armedangels is de afgelopen jaren druk geweest met het implementeren van de ‘True Costing-methode’, waardoor loonbetaling zo transparant mogelijk is. De deelnemende merken lanceren deze maand de ‘Fair Price App’, waarin de uitkering van een leefbaar loon voor iedereen is vastgelegd. Armedangels evalueert op termijn hoe dit project schaalbaar is voor andere leveranciers in de keten. Daarnaast is Turkije van plan om het wettelijk minimumloon opnieuw te verhogen, vanwege de hoge inflatie. 

Little Soho debuteert eigen lijn

De Nederlandse online retailer Little Soho heeft een eigen lijn gepresenteerd. Onder de noemer Club Soho brengt de webshop een gelimiteerde serie sweaters uit in pasteltinten en voorzien van het logo. Little Soho bestaat bijna vijftien jaar en is opgericht door Monique Hullegie en Hélène Terrahé. De ondernemers laten weten dat met de introductie van Club Soho een droom is uitgekomen. “Vanaf het allereerste uur is het onze missie om blikvangers van over de hele wereld op één plek toegankelijk te maken voor onze klanten en zo de ultieme boetiek te creëren. Toch was er altijd nog een diep gekoesterde wens om onze passie tastbaar en draagbaar te maken en daarom zijn we superblij om ons nieuwe, eigen label met jullie te kunnen delen.’ Volgens de ondernemers kunnen klanten originele blikvangers van Club Soho verwachten. Little Soho verkoopt merken als Aaiko, Dante 6, D’Etoiles Casiopé, Janet & Janet, Knit-ted, Magali Pascal en Sofie Schnoor.