TOP

Coronasteun stopt, retailers komen er niet uit met verhuurder en pakketmarkt sterk gegroeid

Het kabinet heeft aangekondigd dat de coronasteun voor ondernemers in het derde kwartaal wordt ingeperkt en daarna stopt. Vier op de tien retailers is het niet gelukt afspraken te maken over huurkorting. En het aantal verstuurde pakketten nam in 2020 met ruim een derde toe. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 29 juni 2021.

Coronasteun stopt na derde kwartaal

Nu de impact van het coronavirus afneemt en de economie zich herstelt doet het kabinet een wijziging in de loonsubsidie NOW. Het gaat volgens het kabinet wezenlijk beter dan vier weken geleden bij de aankondiging van het nieuwe steunpakket werd verwacht. Na het derde kwartaal stopt het steun- en herstelpakket. In het derde kwartaal mogen werkgevers in het nieuwe pakket een omzetverlies tot maximaal 80 procent opgeven. Eerder was dit tot 100 procent. Het vergoedingspercentage blijft hetzelfde als in het tweede kwartaal, net als het minimale omzetverlies van 20 procent. Door de wijziging in de NOW is publicatie van de regeling vertraagd en zal ook de opening van het loket enkele weken later worden. Het kabinet verlengt verder de periode dat ondernemers uitstel van belasting of een verlenging van het uitstel kunnen aanvragen tot 1 oktober 2021. Wel wordt van ondernemers verwacht dat zij vanaf 1 oktober 2021 weer gewoon belasting gaan betalen.

4 op 10 retailers geen akkoord met verhuurder

Van alle mkb-ondernemers die vanwege de coronapandemie verplicht hun winkels moesten sluiten is 61% er inmiddels in geslaagd een afspraak over korting op de huurkosten van het winkelpand te maken met de verhuurder. Dat betekent dat 4 op de 10 er niet uit is gekomen. Daarvan geeft 17% aan nog in onderhandeling te zijn en bijna een kwart (22%) lukte het sluiten van een deal niet. Van de ondernemers die wel een afspraak over de winkelhuur konden maken, is 10% daarover (zeer) ontevreden. Dat blijkt uit een persbericht van Inretail, gebaseerd op een peiling onder 750 leden. Ook ketens komen er lang niet altijd uit in onderhandelingen met de pandeigenaren. De afspraken die worden gemaakt omvatten vaak een korting van 50% voor de maanden januari tot en met maart en 25% huurkorting voor de maanden december en april. In 18% van de gevallen verbond de verhuurder overigens wel bijzondere voorwaarden aan de regeling, bijvoorbeeld een verlenging van het huurcontract. Inretail vindt dit niet terecht en is ook niet gelukkig met het feit dat een vijfde van de ondernemers meldt dat huuropschorting onderdeel is van de afspraak, waarmee het (terug-) betalingsprobleem vooruit is geschoven.

Lois Jeans opent winkel in Milaan

Deze week opent Lois Jeans een winkel in Milaan: Galería Dos. De winkel is te vinden in een pittoresk Italiaans pand met klassieke witte bogen, hoge plafonds en stenen pilaren in combinatie met een warm rieten plafond en licht stucwerk. Stenen uit oude Italiaanse villa’s zijn hergebruikt in het interieur van Casa Lois, zoals het merk het winkelconcept noemt. Eyecatcher is een door Lois ontworpen meubelstuk: een organisch gevormde bank, geïnspireerd op de natuurlijke contouren van het Spaanse land. Het is de tweede winkel van het merk. De eerste winkel aan de Amsterdamse Gerard Doustraat wordt Galería Uno genoemd en opende een jaar geleden de deuren. Van oorsprong is Lois Jeans een Spaans merk, dat inmiddels vanuit Nederland gerund wordt, in samenwerking met de oprichtersfamilie in Spanje. Het wordt in Nederland ontworpen en in Spanje geproduceerd. Momenteel heeft Lois vijfhonderd verkooppunten in Nederland, België, Noorwegen, Zweden, Italië, Duitsland en de Verenigde Staten.

Foto’s: Lois Jeans / Antonio Miucci

Nederlandse pakketmarkt 35% gegroeid in 2020

Corona heeft een zichtbaar effect gehad op de post- en pakkettenmarkt, blijkt uit de Post- en Pakkettenmonitor 2020 van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het aantal verstuurde pakketten nam in 2020 met 35% toe. Hierbij speelden de beperkende coronamaatregelen in de detailhandel waarschijnlijk een grote rol. Het aantal vervoerde pakketten van de zes grootste pakketvervoerders bedroeg 778 miljoen. Hiermee werd er een omzet van €3,6 miljard behaald. PostNL is net als voorgaande jaren de grootste bezorger van binnenlandse pakketten met een marktaandeel van bijna 60%. Het marktaandeel van DHL op het binnenlandse pakketvervoer is in 2020 het hardst gestegen, naar bijna 35%. De ACM heeft de wettelijke taak om toezicht te houden op de postsector en maakt jaarlijks in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) de Post- en Pakkettenmonitor om inzicht te geven in de ontwikkelingen binnen de sector.

Nieuw slow fashion brand: Daily Mantra

Het nieuwe slow fashionmerk Daily Mantra werd afgelopen weekend gelanceerd in de Clean & Unique pop-up store aan de Zeedijk in Amsterdam. Het merk brengt T-shirts en truien met positieve mantra’s die in spiegelbeeld gedrukt staan, zoals I Focus on What I Feel, not on What I Want – I grow Positive Thoughts – My Breaths are Deep and my Heart is Open – Love and Gratitude. De eerste collectie bestaat uit hoodies, sweaters, T-shirts en tanktops voor mannen en vrouwen, T-shirts voor kinderen en yogakleding voor vrouwen. De leveranciers van Daily Mantra zijn aangesloten bij de Fair Wear Foundation en de collectie voldoet aan de PeTA approved Vegan standaarden, Global Organic Textile Standard (GOTS) en het 100% EarthPositive label. Verder mogen de items het Climate Neutral label dragen omdat de CO2 voetafdruk van de productie met 90% is gereduceerd, door een combinatie van innovatief productontwerp, biologische landbouwteelt, efficiënte productietechnieken het gebruik van windenergie.

Foto’s: Daily Mantra / Cindy van Rees

Another-Label ontwerpt kleding JuiceBrothers

Het Nederlandse modemerk Another-Label heeft de krachten gebundeld met JuiceBrothers. Samen ontwierpen zij uniseks workwear voor het personeel van de colde pressed sappenbar, met negen winkels in Nederland en twee in de Verenigde Staten. De collectie bestaat uit een T-shirt en een trui van biologische materialen met de opdruk LifeProof, het motto van JuiceBrothers. Op de achterkant de logo’s  van beide merken met een roze hart ertussen.