TOP

Consumenten winkelen niet alleen minder

Uit onderzoek van CityTraffic blijkt dat consumenten in 2013 vaker op woensdag en zondag winkelden, en dat zij dit ook eerder op de dag deden.

Het zal geen winkelier zijn ontgaan dat de winkelstraten in 2013 nog leger waren dan in 2012. Volgens CityTraffic, dat onderzoek doet naar winkelpassanten, winkelden consumenten dit jaar daarbij niet alleen minder, maar ook op andere dagen en tijden.

Minder winkelpassanten

Ten opzichte van 2012 nam het aantal winkelpassanten in 2013 met maar liefst 13,8 procent af. In het tweede kwartaal van 2013 was de daling het grootst. CityTraffic telde toen maar liefst 16 procent minder winkelpassanten in de grote winkelcentra en de belangrijkste winkelsteden- en straten in Nederland. De oorzaak hiervan was het uitblijvende voorjaarsweer. In tegenstelling tot 2012 hield de winter in 2013 lang aan.

Woensdag en zondag

Consumenten blijken niet alleen minder, maar ook op andere dagen te winkelen. Nog steeds zijn de donderdag en de zaterdag de drukste dagen van de week, maar het weekaandeel van deze dagen daalde in 2013 ten opzichte van 2012. Ook de vrijdag werd rustiger. De dinsdag, woensdag en zondag zijn in 2013 juist een stuk populairder geworden. Blijkbaar trekken koopzondagen een hoop winkelpassanten. Toch blijft de zondag de minst drukke dag van de week.

De morgenstond…

Ook trokken consumenten er in 2013 vroeger op uit dan in 2012. Het druktebeeld is van de middag iets verschoven richting de ochtend. Tussen 13:00 en 17:00 uur was de grootste daling zichtbaar. In de avonduren is geen verschil waargenomen.

Sectorafhankelijk

In oktober 2013 publiceerde retailstrateeg Eysink Smeets al een onderzoek op basis van gegevens van Locatus. Hieruit bleek dat het in sommige sectoren inderdaad slecht gaat, maar dat er ook stijgers zijn. Zo lijkt het aantal grote modeketens en warenhuizen de laatste vijf jaar alleen maar toe te nemen.

Primark-effect

In Almere nam het aantal winkelpassanten in 2013 met maar liefst 14 procent toe. Locatus dankt de stijging aan de opening van een Primark in december 2012. Ook in Zaandam was na de opening van een Primark in 2011 een sterke stijging zichtbaar. Helaas dalen de bezoekersaantallen na verloop van tijd ook weer.

Lees hier meer over veranderend winkelgedrag.