TOP

Consument gaat online meer kleding kopen, veel nieuwe kledingwinkels in Utrecht en Levi’s gaat naar de beurs

De consument denkt meer online te gaan kopen in de komende vijf jaar, inclusief mode en schoenen. Verder: in Utrecht openen tal van nieuwe kledingwinkels hun deuren na de opening van de nieuwe Zuidpassage van Hoog Catharijne, de directie van Hema wordt flink uitgedund en cadeaubonnen zijn langer geldig. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 15 november 2018.

Consument denkt online meer kleding en schoenen te gaan kopen

Nederlanders denken over vijf jaar 37 procent van hun totale bestedingen online uit te geven. De experts verwachten dat dit over vijf jaar zelfs op 44 procent ligt. Dat blijkt uit het ShoppingTomorrow onderzoek onder duizend consumenten én onder experts, uitgevoerd door GfK. Op dit moment wordt een kwart van de bestedingen bij webshops gedaan. Consumenten verwachten over vijf jaar 37% van hun kleding online te kopen, waar dit aandeel nu nog op 26% ligt. Voor schoenen & lifestyle is de verwachting dat 36% over vijf jaar online wordt gekocht, tegen 32% nu.

De experts verwachten dat het percentage hoger komen te liggen, op respectievelijk 44% en 50%. Nederlandse consumenten kopen volgens het onderzoek ook steeds vaker via buitenlandse webshops. Meer dan de helft heeft weleens iets in Azië gekocht en driekwart via een (internationale) marktplaats als Amazon en Alibaba. Opmerkelijk genoeg denkt twee op de drie consumenten wel dat ze in 2023 nog net zo vaak de binnenstad bezoeken als nu.

Deze nieuwe kledingwinkels openen in Utrecht

Op vrijdag 9 november is de nieuwe Zuidpassage van Hoog Catharijne geopend. Levi’s heeft hier een winkel van 137 vierkante meter geopend. De nieuwe vestiging is de tweede in Nederland met het Gen Z concept van Levi’s. Dit concept richt zich op Generatie Z, die geboren is tussen 1995 en 2010. Ook Guess heeft in de Zuidpassage een winkel geopend, van maar liefst 400 vierkante meter. De winkel heeft een strak, wit interieur met hightech verlichtingen. Verder openen in dit gedeelte van Hoog Catharijne ook winkels van onder andere Balr., Score, Ziengs, Nelson, Paprika, Van Os en Lyle & Scott.

Levi Strauss maakt comeback op Wall Street

Levi Strauss maakt zich op voor een beursgang, meldt BNR op basis van berichtgeving van zakenzender CNBC. Dat is niet voor het eerst, want Levi Strauss was van de jaren zeventig tot halverwege de jaren tachtig ook al een beursgenoteerd bedrijf. In het eerste kwartaal van 2019 moet de beursgang werkelijkheid worden. De waarde van het bedrijf is naar schatting 5 miljard dollar.

Boekhoorn schrapt helft directie Hema

Het directieteam van Hema wordt teruggebracht van acht naar vier leden. Quote bracht dit nieuws woensdag, waarna het door Hema werd bevestigd. Een kleinere directie moet Hema ‘slagvaardiger, sneller en op een eenvoudigere manier de groeistrategie laten ontwikkelen en uitvoeren’. De directie bestaat vanaf half 2019 uit algemeen directeur Tjeerd Jegen, financieel directeur Ivo Vliegen, operationeel directeur Richard Flint en commercieel directeur Trevor Perren. Het is de eerste grote verandering nadat Hema werd overgenomen door Marcel Boekhoorn. Ook wist hij een langdurige juridische strijd met de franchisers bij te leggen.

Cadeaubon langer geldig

De minimale geldigheidstermijn van cadeaukaarten wordt verdubbeld van minimaal één naar twee jaar. Een CDA-voorstel daarover is aangenomen door de Kamer, schrijft De Telegraaf. Bedrijven hebben nu al de vrijheid om de bonnen die ze uitgeven een langere geldigheid mee te geven dan het minimum van één jaar, maar dat doen lang niet allemaal. Om ervoor te zorgen dat alle cadeaukaarten langer geldig zijn, wordt de wettelijke minimumtermijn verdubbeld. Volgens het CDA is de wetswijziging ook goed is voor ondernemers, omdat consumenten door de langere geldigheid meer vertrouwen in cadeaukaarten krijgen en ze vaker zullen aanschaffen.