TOP

Collabs in de retail: wie, wat, waarom en hoe?

Het afgelopen jaar volgden ‘collabs’ - samenwerkingen tussen verschillende merken - elkaar in hoog tempo op. Ook retailers krijgen steeds vaker de smaak te pakken om met leveranciers en andere creatieve partijen op te trekken. Maar: hoe pak je dit aan en hoe maak je jouw collab tot een succes? Ervaringsdeskundigen delen praktische tips en tricks.

In 2018 zagen we wekelijks – en soms bijna tot vervelens toe – de nodige collabs en co-creaties passeren. Toch blijft dit fenomeen de modemarkt interesseren. Attentie is er ook bij zelfstandige retailers. In Textilia 2, de Street X Active special vertellen ondernemers en andere ervaringsdeskundigen over de toegevoegde waarde van creatieve collabs met merken, artiesten en andere ondernemers. Deze kunnen veel opleveren: bijzondere en inspirerende producten en events, binding met bestaande en nieuwe klanten, ‘credibility’, sympatie én meer plezier in actief ondernemerschap. Zo vertelt Edward de Jonge Urbach van streetwearzaak Four in Amsterdam: “De activiteiten en samenwerkingen geven ontzettend veel voldoening, absoluut.” En Fieke Jansen van Jansen-Noy in Sevenum: “De Kas (een pop-up ruimte in de winkel, red.) houdt ons fris, alert en in beweging. Het is onze broeikas voor vers talent, creatieve uitspattingen, collega-ondernemers én het uittesten van merken. We zijn altijd op zoek naar iets nieuws.” 

 

Ook geïnteresseerd, maar kan je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een collab? We vroegen ervaringsdeskundigen naar hun tips en tricks voor succesvolle samenwerkingen in een aantal vragen en antwoorden.

 

First things first: waarom zou je eigenlijk met anderen optrekken?

“Je moet je als retailer steeds meer onderscheiden”, vindt Milan Moone van Drifter in Haarlem. “Veel winkeliers lokken klanten door te stunten met prijzen. Maar je kan niet continu je waar in de sale gooien, dus moet je andere manieren bedenken om mensen te interesseren. Ik vind het juist ook leuk om een stapje extra te zetten. Dat is waar ik ondernemer voor ben. Wat mij betreft heeft het organiseren van samenwerkingen en events daaromheen de toekomst. Met elkaar kan je tot mooie activiteiten komen, die je in je eentje waarschijnlijk minder snel zou oppakken.”

 

Met wie kan je het best een collab aangaan? 

Liefst met een merk of persoon die jouw imago versterkt of een push geeft, zegt pr-expert Sylvia Avontuur van Unfold/Press Only. Hierbij kan je bijvoorbeeld letten op het geografische gebied waar je je in bevindt. Ligt je focus lokaal of juist breder? Draaien collabs wat merken betreft vaak om grote namen, in de zelfstandige retail is dit niet per definitie een voorwaarde. Jochem Leegstra, creatief directeur bij creatief bureau …, staat, stond aan de wieg van diverse collabs, waaronder tussen Bugaboo en Bas Kosters. Hij zegt: “Een samenwerking met een lokale artiest kan net zo mooi en interessant zijn.” Moone van Drifter raakte bijvoorbeeld aan de praat met een klant, die een internationaal gewilde kunstenaar bleek te zijn. “Ik stelde een expositie van zijn werk in de winkel voor. Hij kwam met het idee voor een beperkte oplage genummerde en gesigneerde T-shirts en sweaters.”

 

Wat is een goede collab?

Een goede collab is verrassend, origineel, heeft nieuwswaarde, past bij je merk of is juist heel tegenstrijdig, dus niet voor de hand liggend. Denk bijvoorbeeld aan partijen uit een andere branche, tipt Avontuur. Fieke Jansen van Jansen-Noy over de pop-up ruimte in de winkel die regelmatig wisselt qua inhoud: “creativiteit en inspiratie is voor ons leidend. We denken nooit: dit zijn onze beste winkelmeters en die moeten zoveel opbrengen. Als je alleen maar daaraan denkt moet je er niet aan beginnen. We krijgen er een leukere winkel van en het houdt ons fris en alert. Dat is ook veel waard.” Bastiaansen Modestad in Bavel werkt bijvoorbeeld met een halfjaarlijkse eventkalender, waarop zowel kleine evenementen – een ontbijt met gericht uitgenodigde YaYa-klanten en YaYa-stylisten – als grotere activiteiten staan. 

 

Lees verder onder de foto.

 

De Kas 2 credit Jansen-Noy

De pop-up ruimte ‘De Kas’ bij Jansen-Noy in Sevenum, waar regelmatig collabs te zien zijn tussen de winkel en merken, creatieven en collega-ondernemers.

 

Wat levert het op?

Henneke Bastiaansen van Bastiaansen Modestad: “verraste klanten. Onze activiteiten werken verbindend naar de klant. Onze pop-up ruimte in de winkel lokt vaak reacties van klanten uit: het ‘wauw-effect’.” Ook de samenwerking van Drifter met kunstenaar Sidney Waerts pakte goed uit: “Hij bleek veel fans te hebben, die naar de winkel kwamen of bestellingen deden via online en social media. Dus al met al bracht de collab een nieuwe klantengroep met zich mee.” Credibility, cool gevonden worden, is nog een argument. De Jonge Urbach van streetwearzaak Four: “Denk aan het oude Colette-effect. Al kochten mensen alleen maar snoep in dit warenhuis, ze gingen maar wat graag met het bekende tasje met blauwe stippen over straat.”

 

Hoe plan je je collabs?

Samenwerkingen zijn vaak aangelegenheden die eenmalig plaatsvinden. Denk ook eens aan lange termijncollabs, tipt Leegstra van …,staat. “Kijk naar Uniqlo met Alexander Wang of Patta met sommige merken: zij werken vaak meerdere seizoenen intensief met elkaar samen. En toch brengen ze elke keer vernieuwing. Voordeel van deze opzet is dat je hiermee een bepaalde klantengroep blijft bedienen en voor een diepere relatie kan gaan.”

 

Er zijn zoveel collabs: hoe val je eigenlijk op in de jungle van samenwerkingen?

“Avontuur: “collabs hoeven niet altijd groots en schreeuwerig te zijn. Exclusiviteit en een intieme setting kunnen juist een grote impact hebben. Door iets geheimzinnigs te bieden worden mensen nieuwsgierig. Het zogenoemde ‘fear of missing out’, ze zijn bang iets te missen.” Leegstra: “Wees verrassend, maar wel relevant. Het gaat erom dat je iets biedt, wat je nergens anders kan krijgen. Als het echt iets toevoegt, speciaal is en het geeft je zelf een superenthousiast gevoel, dan ben je al een heel eind. Het belangrijkst is dat je er zelf blij van wordt, dan volgt de rest vanzelf.”