TOP

Mostert & Van Leeuwen: ‘Met elkaar samenwerken is een luxe’

Service: voor de één een onderdeel van ondernemen, voor Sander van Leeuwen en Hugo Mostert, eigenaren van de gelijknamige vrouwen- en mannenmodewinkels Mostert & Van Leeuwen in Rotterdam, niets minder dan de essentie ervan. Textilia sprak met de mannen over service verlenen op topniveau, inspiratie en samenwerken.

Naast de twee modewinkels Mostert & Van Leeuwen is in 2017 Retreat geopend, een beauty- en wellness-salon. Waarom deze combinatie?

Sander Van Leeuwen: “Tijdens een inspiratiereis naar New York kwamen we het beautymerk Malin + Goetz tegen, het leek ons leuk om hun cosmeticalijn in de kledingwinkel te verkopen. Zo zijn we begonnen. De modewinkels werden na tien jaar toch echt te klein om zowel kleding als cosmetica te verkopen. In Retreat ligt de focus op de spa en cosmetica, in de kledingwinkels op kleding, schoenen en tassen. Waar je nu overal concept stores ziet openen, doen wij tegenovergestelde. In de spa staat iemand die van honderden producten de ingrediënten kent. Maar je kunt moeilijk verwachten dat je personeel overal specialisten in zijn. Omdat we in het topniveau zitten en mensen top willen bedienen, hebben mensen kennis op topniveau nodig.”

Hoe doe je dat: mensen op topniveau bedienen?

Sander van Leeuwen: “We leggen onze klanten op een subtiele manier in de watten, we proberen om hun verwachtingen continu te overtreffen. Dat is in Retreat overigens veel complexer dan in de kledingwinkels. Als je een klant goed aankleedt, resulteert dat in een mooi bonbedrag. Je bent  misschien twee keer per dag langdurig bezig, voor de rest tijd houd je alles op orde en ben je bezig met dagelijkse klusjes. In Retreat komen de hele dag door mensen binnen voor een lipstick, een mascara of een behandeling. Daar zijn veel meer processen die je goed moet sturen, daarvoor is veel training nodig.”

Mostert Van Leeuwen (2)

Hoe vind je personeel die aan jullie niveau voldoen?

Hugo Mostert: “Er is personeel genoeg, maar ze meenemen op jouw spoor is een uitdaging. Soms gaan er drie sessies overheen tijdens een sollicitatieprocedure. We willen potentiële kandidaten goed leren kennen en inlichten over wat wij voor ogen hebben. Er zijn veel bedrijven waar het veel makkelijker is om te werken, wij verwachten heel veel van ons team.” Sander van Leeuwen: “Daarvoor lichten we ze aan het begin van hun carrière bij ons in. We gaan voor goed opgeleid personeel die meedenken met een klant, en dat is pittig. Maar we zijn echt gezegend met ons personeel hoor, het is een fantastisch team waar we echt trots op zijn.”

Hoe houd je de lat continu hoog?

Hugo Mostert: “Door elke dag even, en wekelijks en maandelijks intensiever ons personeel te trainen. Dat gaat over van alles: van service tot en met materialen. Wat is bijvoorbeeld zijde precies, hoe is het gemaakt, hoe wordt het behandeld en op welk lichaamstype valt het mooi?” Sander van Leeuwen: “We laten ons voor de beste service ook graag inspireren tijdens onze reizen. We reizen erg veel en komen graag in fijne hotels en restaurants waar we geïnspireerd raken. In Japan kwamen we bijvoorbeeld een heel bijzondere manier om een handdoek te vouwen tegen. Dat leggen we aan ons team uit, en we vertellen waarom we het zo mooi vinden. We waren laatst in Zuid-Frankrijk bij een wellness, daar werd gevraagd om lichaam en geest te ontspannen op een manier die me aan het denken zette. Ik ga nu kijken hoe we dat in Retreat kunnen implementeren.”

Mostert Van Leeuwen (4) Mostert Van Leeuwen (5)

Welke beurzen bezoeken jullie voor inspiratie?

Sander van Leeuwen: “We gaan helemaal nauwelijks naar beurzen toe. De merken waarmee we werken zijn voorlopers: exclusieve modehuizen die niet op beurzen staan. We werken, op een uitzondering na, liever ook niet met agenten. Het is heel fijn om de collectie te zien zoals de ontwerper ‘m bedoeld heeft, en dat gebeurt in de eigen showrooms van de modehuizen. We hebben weleens meegemaakt dat we tijdens een bezoek aan een agentschap vroegen of we een bepaalde jurk in het lookbook konden zien. Dan hadden ze ‘m niet omdat ze het item in kwestie niet mooi vonden. Maar we willen zelf graag bepalen of een kledingstuk aansluit op onze smaak en die van onze klanten.”

Hoe is het om samen te leven én samen te werken?

Hugo Mostert:“Ons werk is een gedeelde hobby waarin we ons kunnen verliezen. Het moeilijkste is om niet te direct tegen elkaar te zijn. Je bent anders tegen je partner dan tegen een collega. Ik kan me voorstellen dat een stel niet altijd begrijpt wat de ander doet. Dat hoeven wij elkaar niet uit te leggen. En hoewel we in veel dingen tegenpolen zijn, zorgen we daardoor juist voor een mooie balans.” Sander van Leeuwen: “Ik ben graag tussen de mensen en Hugo is allerleukste man om bij te zijn. In realiteit ben ik niet altijd bij hem, soms zien we elkaar een hele dag niet. Maar hij is wel altijd bereikbaar: op die manier met elkaar samenwerken is een luxe.”

In Textilia 4 van 2019, die op 8 februari 2019 verschijnt, geven Mostert en Van Leeuwen een inkijkje in hun winkels in Rotterdam.