TOP

Veranderingen bij Kim Dooruiter Fashion Agency

Het nieuwe seizoen was voor Kim Dooruiter aanleiding voor een frisse wind door haar agentuur. Met een nieuwe naam, een nieuwe website, nieuwe merken en binnenkort ook een nieuwe showroom. “We zijn aan het opschuiven van het midden naar een iets hoger segment.”

Kim Dooruiter begon haar agentuur in vrouwenmode ruim dertien jaar geleden onder de naam Dooruiter Modeagenturen. Sinds kort gaat haar bedrijf door het leven als Kim Dooruiter Fashion Agency. “Het was tijd voor vernieuwing. Ik heb net iemand voor de marketing aangekomen en mede daardoor hebben we nu diverse veranderingen ingezet: een nieuwe naam, een nieuw logo en een nieuwe website zorgen voor een frisse uitstraling.”

Heb je ook in het merkenpakket veranderingen doorgevoerd?

“Ik ben gestopt met de Italiaanse merken No-na en Siste’s, waar ik al een tijdje mee werkte. Nederland blijkt nog niet klaar voor korte termijn merken in het middenhoge prijssegment. Winkeliers hebben weinig budget om in het seizoen bij te kopen. Ze willen wel bijsturen maar dan van bestaande voororder leverancier of goedkoper aan het einde van seizoen. Zeker als het een moeilijk seizoen is en de winkels voller hangen dan normaal.”

Wat is ervoor in de plaats gekomen?

“Ik kreeg de kans om Kaos Collection voor het eerst in Nederland te verkopen. Ook dat is een Italiaans merk, dat in het thuisland heel groot is. De langere leadtime ten opzichte van de korte termijnmerken zorgt voor een betere kwaliteit en een mooiere afwerking van de collectie. Dit merk past misschien ook wel meer bij mij. Mijn agentuur is aan het opschuiven van het middensegment naar een iets hoger segment.”

Kaos Collection Kaos Jeans

Kaos Collection (links), Kaos Jeans (rechts)

Hoe ziet de collectie eruit?

“De collectie is vrij groot en verdeeld in drie lijnen: Kaos Collection, Kaos Jeans en Icona. Kaos Collection is de hoogst gepositioneerde lijn van de drie en brengt een totaalcollectie die heel rijk is afgewerkt. Voor de prijzen moet je denken aan €139,-  voor een broek, €169 voor een trui en een zijden blouse voor €159,-. Daarnaast is er Kaos Jeans, wat al twee jaar op de Nederlandse markt is en waarvan ik het agentschap heb overgenomen. Dat is een wat stoerdere totaalcollectie en iets lager in prijs, tussen €99,- en €129,-. En Icona is de knitwear-lijn van het merk, met prijzen tussen €99,- en €199,-

Hoe wordt Kaos ontvangen door retailers?

“Er wordt goed op gereageerd. Klanten vinden het er mooi uitzien en maken er soms budget voor vrij. De verkoop is in volle gang, dus ik weet niet op hoeveel verkooppunten we gaan uitkomen. Wat interessant is, is dat we met de verschillende lijnen verschillende doelgroepen kunnen aanboren. Ik denk dat we met Kaos Collection wel 100 verkooppunten kunnen hebben, misschien 130.”

En je hebt nog een nieuw merk in je pakket…

“Omdat er veel vraag is naar jurken ben ik voor zomer 2019 begonnen met jurkenmerk Bo-dome uit België, waarmee winkeliers kunnen bijsturen. Het eerste seizoen hebben we 25 verkooppunten en voor komende winter breiden we dat uit. De jurken zijn allemaal rond de €100,- en gemaakt van natuurlijke materialen. Dat is ook iets dat speelt momenteel: de vraag naar natuurlijk materialen. Bij Kaos zie ik dat ook. Daar zijn bepaalde bloezen er in zijde en polyester, maar klanten geven de voorkeur aan zijde ondanks het prijsverschil van €60,-. Kwaliteit en draagcomfort blijken hier belangrijker dan prijs.”

Eva Kayan

Eva Kayan

En hoe gaat het met de andere twee merken, Jane Lushka en Eva Kayan?

“Jane Lushka gaat heel goed. Zij snappen de Nederlandse markt en groeien mee met de vraag en aanbod op dit moment van de markt. Met Eva Kayan zijn we weer aan het groeien. Je ziet dat er weer vraag is naar dat vrouwelijke Frans handschrift na een paar jaar waarin de trends stoer en sportief was. Daar profiteert Eva Kayan erg van.”

Je blijft wel in het Mode Aankoop Centrum in Nieuwkuijk gevestigd?

“Ja, maar we gaan de showroom na deze verkoopronde doorbreken en uitbreiden met de ruimte ernaast. We groeien dan van 200 naar 300 vierkante meter. We hebben die extra ruimte echt nodig. Het team breidt ook uit van 5 naar 6 mensen. Er staat nog meer nieuws op de planning, maar daar kan ik nu nog niks over zeggen.”

Hoe kijk je naar het komende jaar?

“Ik ben blij met mijn huidige merkenpakket en wil dat gaan uitbouwen. Ik krijg veel positieve reacties op de collecties. De meeste merken hebben een marge van 3.0 en dat heeft de winkelier ook echt nodig. Ook in het algemeen zie ik dat retailers heel positief zijn over de collecties, ook over die van andere merken, en over het modebeeld in het algemeen. Er is heel veel keus. Ik denk dat het belangrijker dan ooit is dat de winkelier dicht bij de eigen doelgroep blijft en inkoopt wat daar bij past.”

In Textilia 4 van 2019, die op 8 februari 2019 is verschenen, geeft Kim Dooruiter in de rubriek Close-up antwoord op achttien persoonlijke vragen. “Ik heb geen bucketlist. Als ik iets in mijn hoofd heb, gebeurt dat altijd wel.”