TOP

Chasin’ gekocht door JOG Group, Joline Jolink verhuist naar Overijssel en H&M naar Brazilië

Denimmerk Chasin’ maakt een doorstart bij het bedrijf van Garcia en Jeans Centre. Verder: H&M plant uitbreiding naar Brazilië, Joline Jolink lanceert een nieuw bedrijfsconcept en Japan Airlines start met kledingverhuur. Dit en meer in het nieuws van 17 juli.

Foto: Chasin’

Chasin’ gekocht door JOG Group

Denimmerk Chasin’ maakt een doorstart. De nieuwe eigenaar is de JOG Group uit Alblasserdam, moederbedrijf van het merk Garcia en retailformule Jeans Centre. Het modebedrijf heeft overeenstemming bereikt met de curator van Chasin’ en heeft alle onderdelen van het merk overgenomen. Het label en de voormalige eigenaar, Score Group B.V., gingen afgelopen juni failliet. 

De JOG Group laat in een verklaring weten dat het merken wil uitbouwen en de retail-, wholesale-, en online verkoopactiviteiten van Chasin’ voortzet. De onderneming noemt het mannenmodelabel ‘een gezond en groeiend’ merk. Ook ziet de modegroep kansen voor synergie tussen de merken Garcia en Chasin’, onder andere op het gebied van Europese expansie. 

Mark Hommelberg, CEO van de JOG Group: “Samen kunnen we een sterke synergie creëren en de merken verder uitbouwen.” Volgens Hommelberg blijft Chasin’ als losstaand bedrijf functioneren. “We zullen misschien later aan de achterkant synergieën bekijken, maar marketing, distributie en styling zal volledig zelfstandig blijven.” De CEO zegt geen interesse te hebben in een overname van het retailconcept Score. Het Jog Group-concept Jeans Centre telt honderd vestigingen in Nederland. Garcia heeft ruim 2.500 verkooppunten in Europa, Noord-Amerika en Azië.

Joline Jolink ontwerpstudio verhuist naar Overijssel

De Rotterdamse ontwerper Joline Jolink lanceert een nieuw bedrijfsconcept waarbij haar ontwerpstudio, werkplaats, winkel en permacultuur worden gecombineerd. De onderneming verhuist hiervoor van Rotterdam naar een boerenerf met één hectare grond in Welsum, Overijssel. De winkel in Rotterdam blijft open. Voor het realiseren van de multifunctionele ruimte organiseert de ontwerper een crowdfunding.                 

De grond op de nieuwe locatie leent zich voor het verbouwen van vlas en andere gewassen voor textielvezels of -verf. Jolink: “Met mijn mode breng ik de toekomst dichterbij. Het is een plek waar experiment, mode, natuur en educatie samenkomen. Er is ruimte voor samenwerkingen die zorgen voor inspiratie en verbinding”, zegt Jolink in een statement. “Het hele proces, van grondstof tot eindontwerp, is straks inzichtelijk en voegt betekenis en waarde toe aan ieder kledingstuk.” Ook zijn er plannen voor lezingen, evenementen of overnachtingen in het natuurhuisje op het erf.      

H&M expandeert naar Brazilië

H&M breidt uit naar Brazilië. Voor 2025 staan de eerste openingen en een online shop gepland in het Zuidoosten van het Zuid-Amerikaanse land. Aanleiding zijn de groeiresultaten in Latijns-Amerika. Sinds 2012 is H&M vertegenwoordigd in onder meer Mexico, Peru, Uruguay, Chili, Colombia, Panama en Costa Rica. Met een bevolking van ruim 210 miljoen inwoners – die ‘mode sterk waarderen’ – ligt er volgens het concern veel potentie in Brazilië.

H&M werkt in Zuid-Amerika samen met de Dorben Group. Deze lokale partner zal ook betrokken zijn bij de expansie in Brazilië. 

G-Maxx werkt samen met Froukje de Both 

Het Nederlandse kledingmerk G-Maxx trekt dit najaar op met Froukje de Both. De tv-personality, onder meer bekend van programma’s als Eigen Huis en Tuin en Wie Is De Mol, is het nieuwe gezicht van de najaarscollectie voor 2023. Onder de noemer ‘Froukje’s Favorites’ is de lijn beschikbaar bij diverse retailers en de webshop G-maxx.nl. De collectie bestaat uit onder meer denim looks, pakken en gedessineerde jurken. 

Japan Airlines lanceert kledinghuurservice 

Vliegmaatschappij Japan Airlines is een opmerkelijk initiatief gestart. Onder de naam ‘Any wear, Anywhere’ kunnen passagiers kleding huren voor hun verblijf in Japan. Dit schrijft Condé Nast Traveller. De verhuurservice wordt tot aan augustus 2024 getest. 

Doel van Any wear, Anywhere is om reizigers te ontzorgen en om vanuit duurzaam oogpunt het gewicht van de vliegtuigen terug te brengen. In een verklaring laat Japan Airlines weten in te willen springen op mensen die licht bepakt willen reizen. Er zijn diverse mogelijkheden, van drie tops en twee onderstukken tot aan zes tops en drie onderstukken. De kleding wordt na de aanvraag bezorgd bij de accommodatie van de passagier.