TOP

CEO Thomas Grote: ‘Mexx plust weer’

Eindelijk is het zover: Mexx laat in het tweede kwartaal van 2011 weer een voorzichtige groei zien. Het merk wil dit jaar nog flink gaan investeren in de winkels, maar daarvoor zijn investeerders nodig. CEO van Mexx Thomas Grote licht toe.

Er gaan geruchten dat Mexx op omvallen staat:
“Dat is niet waar. Integendeel, Mexx laat voor het eerst sinds 2006 weer een kleine plus zien. In het tweede kwartaal behaalden we met wholesale een plus van dertien procent en met onze eigen retail vier procent. De wholesale-orders voor het komend seizoen laten ook een groei van meer dan tien procent zien en daarmee zijn we weer op de goede weg.”

Een plus? Waardoor?
“Ons herpositioneringprogramma, waarmee we in 2009 van start zijn gegaan, werpt zijn vruchten af. We hebben de kwaliteit van de producten verbeterd en het merk weer een duidelijk richting gegeven.”

Sinds 2006 geen omzetplus, dat is een behoorlijk lange tijd.
“Dat klopt. In 2006 ging het fout. Oprichter van het merk, Rattan Chadha, verliet het bedrijf en de nieuwe eigenaren wisten niet goed welke richting ze uit moesten gaan. Er werden te veel restylingen doorgevoerd, wat het merk niet ten goede kwam.  Daarin zijn we nu consequent: de collectie moet een goede mix zijn van ‘street smart casual’ en ‘classical city wear’. Voor een doelgroep met een metropolitische en casual lifestyle.  Ik ben er eerlijk in: sindsdien verloren we marktaandeel en we verliezen nog steeds, maar in 2012 maken we weer winst!”

Hoe zit het met de verkoop van Mexx door moederbedrijf Liz Claiborne Inc, waarover in verschillende media werd gespeculeerd?
“Daarover kan ik duidelijk zijn. Liz Claiborne wil Mexx niet verkopen. Wel zijn er op dit moment gesprekken met verschillende investeerdersgroepen die een aandeel willen kopen. Over acht tot twaalf weken kan ik je daar meer over vertellen. Hoe dan ook, Liz Claiborne heeft nog steeds de intentie om een aandeel in Mexx te houden.”

Wat moet dit opleveren?
“We zoeken partijen die ons een financiële injectie willen geven zodat we onze sterk verouderde winkels kunnen aanpakken. Iets wat al tien jaar niet is gebeurd. Als je bedenkt dat een retailer zijn winkel gemiddeld elke vijf jaar verfrist, dan heeft het gewoon veel te lang geduurd. In Brussel vervingen we het zwart-witte interieur door rijkere materialen die de winkel een warmere uitstraling geven. Het loont, want de omzet nam direct toe. Dit zijn de cijfers die we ook aan potentiële investeerders laten zien. Consumenten moeten weer een ‘shoppingexperience’ bij ons krijgen! “

Wat als de koop niet doorgaat? Dan kan Mexx alsnog niet vooruit.
“Als er geen financiële power vanuit investeerders komt, dan zal er zeker steun vanuit Liz Claiborne komen. In eerste instantie focust het bedrijf zich op de Amerikaanse markt, niet op de Europese. De restyling van de winkels duurt in dat geval dan wel wat langer. Het zal dan niet gaan om tien winkels per jaar maar vijf.”

En met groen licht?
“Dan pakken we direct de winkels aan in grote steden als Amsterdam, Utrecht en Den Haag. In kleinere steden willen we gaan franchisen waarbij de zelfstandige retailer onze winkels runt. Met of zonder investeerders: over vijf jaar staat er een volkomen andere Mexx.”