TOP

CEO Manel Adell over ‘zijn’ Desigual

Desigual, het kleurrijke Spaanse merk met de uitbundige prints, heeft de omzet in twee jaar tijd weten te verdrievoudigen tot 275 miljoen euro. Er zijn 115 eigen winkels, 500 shop-in-shops en 6000 verkooppunten in 62 landen. Textilia had een onderonsje met CEO Manel Adell in Berlijn.

Desigual bestaat al meer dan 25 jaar, waarom is het nu opeens zo ‘hot’?

CEO Manel Adell: “Dat komt door het product, ons merk heeft zich inmiddels wel bewezen met de collectie. Ook zaken als logistiek en ICT hebben we goed op orde. We hanteren verder een ‘people strategy’ en halen talent het bedrijf binnen. Op ons hoofdkantoor werken mensen van 25 verschillende nationaliteiten en de gemiddelde leeftijd is 27 jaar.”

Het is wel heel bijzonder dat zo’n extreem merk zo grootst wordt opgepakt….

“De collectie is misschien wel expressief, maar met een mainstream boodschap. We willen positiviteit en vrolijkheid uitstralen. Wij geloven dat Desigual wel degelijk voor iedereen is. je hoeft niet van top tot teen in het merk gekleed, ons doel is dat iedereen een item van Desigual in de kast heeft.”

Maar niet iedereen vindt dat uitbundige mooi…

“Sommige mensen begrijpen het merk niet. Maar dat hoeft ook niet. Zij delen onze waarden niet. Wij hebben een verhaal te vertellen. Wij willen vooral inspireren en enthousiasmeren. We hebben een universele boodschap die overal geaccepteerd wordt.”

Bent u niet bang dat het straks over is?

“Groei is geen doel, maar een resultaat. We plannen geen 50% groei, we willen een global brand worden. In Spanje, Frankrijk en Italië gaat het heel goed, dat betekent dat het potentie heeft. Nu willen we Noord-Europa veroveren. Daar zien we wel uitdagingen, want daar heerst een heel ander modebeeld.”

In Nederland heeft Desigual circa 200 verkooppunten en eigen winkels in Amsterdam, Den Haag en Maastricht. Onlangs is in Nederland de kinderlijn gelanceerd.