TOP

Modemonitor jeans: 6,7% minder omzet in 2009

Jeanswinkels hebben het jaar 2009 afgesloten met een omzetdaling. Dat blijkt althans uit de Modemonitor van CBW-Mitex.

In het jeanssegment was in 2009 volgens CBW-Mitex duidelijk sprake van een trendbreuk. Na jaren van omzetstijgingen daalde de omzet van de bij de Modemonitor aangesloten jeanswinkels vorig jaar met gemiddeld 6,7%, de grootste daling van alle segmenten in de modebranche. Het jaar begon goed met een prima januarimaand (+8,7%), maar daarna zakte de omzet in. In april was er een kleine opleving (+2,0%), maar daarna daalden de omzetten weer. Augustus was met een gemiddelde omzetmin van 20,2% dramatisch te noemen. September, vaak gezien als dé maand voor de verkoop van jeans, noteerde een min van 14,8%. Oktober was beter, met een bescheiden plus van 2,0%, waarna de omzet in de laatste twee maanden weer inzakte.

In de totale modebranche (jeans, vrouwen-, mannen-, kinder- en ondermode) gemeten daalde de omzet met 3%. De omzetdaling was vooral te merken in de grotere steden. In kleinere plaatsen tot 35.000 inwoners viel de omzetdaling mee.