TOP

Ceo Brian Grevy: ‘Ik wil ervoor zorgen dat Gant relevant blijft’


Modelabel Gant bestaat dit jaar 70 jaar. Aanleiding voor een groot interview met ceo Brian Grevy in Textilia 10 die op 2 augustus is verschenen. Daarin vertelt hij onder meer hoe het merk deze mijlpaal viert en waar hij met Gant naartoe wil. “Ik geloof heilig dat je moet blijven bouwen aan een sterk merk. Als je dat niet doet, verdien je op de lange termijn ook niets.”

Het is 70 jaar geleden dat Gant startte als shirtlabel en populair werd bij Nederlandse mannen; waar staat het merk anno 2019 voor?

“Nog altijd voor tijdloze, preppy Amerikaanse sportswear gecombineerd met Europese verfijning. Gant is Amerikaans, maar vanwege de lastige markt in Amerika in combinatie met een klein marktaandeel voor ons merk, hebben we een jaar geleden de strategische keuze gemaakt om onze investeringen te richten op nieuwe markten in Europa en op onze geplande uitbreiding in Azië. Daar zien we veel potentie.”

Hoe gaat het nu met het bedrijf?

“We maken de afgelopen jaren een gezonde groei door, vorig jaar groeiden we met 8,5 procent. Een belangrijke reden daarvoor is dat we sterke wholesalepartners hebben en met hen onze klanten weten te bereiken. We richten ons sinds 2017 op tieners en sinds een jaar extra op het vrouwensegment en beide beginnen nu zichtbaar goed te lopen. In de vrouwencollectie doen vooral jersey, shirts en prints het heel goed. Dat in combinatie met onze never out of stock in de basiscollectie zorgt ervoor dat we een goed jaar achter de rug hebben.”

In wat voor soort winkels ligt Gant?

“In onze eigen winkels en webshop, bij de betere warenhuizen, maar ook bij zelfstandige winkeliers die premium lifestylemerken verkopen zoals Tommy Hilfiger, Ralph Lauren en Marc O’Polo. Het is onze ambitie om met sterke partners te blijven werken. Samenwerking moet een win-winsituatie zijn.”

Je bent in 2016 gestart als marketingdirecteur bij Gant, in juni 2018 werd je benoemd tot ceo; had Gant een marketingspecialist nodig als leider?

“Als cmo was ik al verantwoordelijk voor wat wij ‘The House of Gant’ noemen: van design, productmanagement, de retail, e-commerce tot de marketing en het naar de markt brengen van het merk. Doorgaans komen ceo’s uit de hoek van sales. Gant koos liever voor een ervaren leidinggevende die het merk voorop stelt. Ik geloof heilig dat je moet blijven bouwen aan een sterk merk. Als je dat niet doet, verdien je op de lange termijn ook niets.”

Wanneer ben je tevreden?

“Ik wil ervoor zorgen dat Gant relevant blijft. We leven in een wereld die voortdurend verandert, dat biedt ook kansen om ons merk te blijven ontwikkelen. Als ik kan terugkijken op een merk dat in topvorm is, de uitdagingen aankan en niet in de laatste plaats een engagementscore van wereldklasse heeft, zowel in- als extern, dan ben ik tevreden.”

Over Brian Grevy: De Deense Brian Grevy (48) is sinds 2018 ceo van het Zweeds-Amerikaanse lifestylemerk Gant AB. Hij begint bij het bedrijf in 2016 als marketingdirecteur en is verantwoordelijk voor onder meer het product, marketing en retail. Grevy heeft 20 jaar ervaring in managementfuncties, waaronder merk- en productontwikkeling. Voordat hij bij Gant begint, werkt Grevy dertien jaar bij Adidas in verschillende afdelingsfuncties. De laatste rol daar is die van global general manager of training.

Benieuwd naar het het artikel dat is verschenen in Textilia #10? Neem dan nu een abonnement en blijf op de hoogte van al het nieuws uit je vakgebied!