CBW-sticker met QR-code in 2011 interactief
Consumenten scannen de code met hun mobiele telefoon en krijgen op hun beeldscherm een promotiefilmpje van CBW-erkende winkel te zien. Het enige wat consumenten hiervoor nodig hebben is een smartphone die voorzien is van de gratis applicatie QRReader. CBW-Mitex maakte er een filmpje van die je kunt bekijken op www.taggle.nl via het nummer 798747.
Gebruik
QR-codes kunnen eenvoudig op producten, raamstickers, posters en/of print advertenties gedrukt worden. Op deze manier kunnen print advertenties beter meetbaar gemaakt worden en kan de consument bij het zien van een advertentie ook actie ondernemen zoals nu op internet mogelijk is. De statische advertentie kan worden voorzien van extra informatie die op elk moment geüpdate kan worden. Voor de mode industrie zijn vele toepassingen denkbaar zoals het koppelen van een advertentie in een magazine aan een product video (catwalk video).
Ontstaan
Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode die in 1994 is ontwikkeld door Denso-Wave, een dochteronderneming van het Japanse bedrijf Denso. De letters QR zijn een afkorting van Quick Response (“snelle reactie”). De code werd ontwikkeld om snel decodeerbaar te zijn. QR-codes waren oorspronkelijk bedoeld voor het identificeren van auto-onderdelen, maar worden in Japan inmiddels algemeen gebruikt in tijdschriften, op bushaltes en op visitekaartjes.