TOP

CBS: omzetgroei voor kledingwinkels in juni

Uit cijfers van het CBS blijkt dat kledingwinkels in juni 2015 een omzetgroei hebben behaald van 3,5 procent. Ook de kwartaalcijfers zijn nu bekend.

In juni 2015 hebben kledingwinkels meer omzet gehaald. Volgens cijfers van het CBS was de omzet 3,5 procent hoger dan in juni 2014. Met de cijfers in juni zijn ook de cijfers voor het tweede kwartaal bekend. Die komen uit op een klein minnetje van -0,4 procent. De oorzaak voor de min ligt in de slechte meimaand, want in april en juni werd juist een goede omzet gedraaid.

Grootste omzetstijging detailhandel sinds 2008

De gehele detailhandel heeft in de afgelopen juni-maand 4,7 procent meer omgezet dan in juni 2014. Dit is de grootste omzetgroei sinds juli 2008. Vooral de omzet van de winkels in non-foodartikelen was groter.  Met juni erbij is ook het kwartaalcijfer bekend. Over het tweede kwartaal komt de omzet van de hele detailhandel 1,5 procent hoger uit dan in het tweede kwartaal van 2014.

Internet: vooral online groei bij ‘fysieke’ winkels

Verder groeide in juni 2015 de omzet die de detailhandel via internet behaalt met maar liefst 28,1 procent. In een persbericht zegt CBS daar over: “Dit is aanzienlijk meer dan in mei, toen de omzetstijging 12,2 procent bedroeg. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 34,6 procent en de omzet van webwinkels met 23,2 procent. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.”

Plus en min voor textielsupers

Textielsupers draaiden in juni 2015 een plus van 10,4 procent ten opzichte van juni 2014. En dat was hard nodig ook, want in mei zat de omzet nog 13,3 procent onder die van dezelfde periode vorig jaar . Het tweede kwartaal van 2015 komt daardoor uit op een afname van 3,4 procent.`

Bovenkleding

Winkels in bovenkleding hebben net als textielsupers meer omzet gedraaid. Volgens cijfers van het CBS was de omzet in juni 2015 3,1 procent hoger dan in juni 2014. Daarmee komen de kwartaalcijfers voor bovenkledingwinkels uit op een minnetje van -0,1. Ook dat is te wijten aan een slechte meimaand.

Aantal koopdagen

De maand juni telde in 2015 wat betreft koopdagen een zondag minder en een dinsdag meer dan een jaar eerder. Dit verschil in de samenstelling van de koopdagen heeft een positief effect gehad op de omzetontwikkeling van de totale detailhandel.