TOP

CBS-cijfers: Nederlander shopt iets minder online

Het aantal mensen dat online winkelt is iets afgenomen blijkt uit een jaarlijks onderzoek van het CBS. Vooral ouderen blijken weer wat vaker de fysieke winkel op te zoeken.

Credit beeld: Unsplash

In 2022 gaf 74 procent van de Nederlanders van twaalf jaar of ouder aan iets online gekocht te hebben. Dat is minder dan een jaar eerder toen 77 procent dat deed. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2022’ dat jaarlijks van april tot juli wordt gehouden. Volgens het CBS blijkt uit de cijfers dat mensen in 2021 tijdens de coronapandemie meer aan huis waren gebonden en hierdoor mogelijk meer online kochten. Het percentage online kopers in 2022 is wel iets hoger dan in 2020 (71 procent).

Fysieke goederen

Uit het CBS-onderzoek blijkt dat vooral fysieke goederen dit jaar minder vaak online worden verkocht. Het meest werd online besteed aan schoenen en kleding. In 2022 kocht 53 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder via internet kleding, sportkleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden. Daarmee stonden deze producten aan kop van de online aankopen maar werden ze iets minder vaak online aangeschaft dan een jaar eerder. 43 procent bestelde online maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Ook dat was minder dan in 2021.

Verder kocht rond een kwart via internet cosmetica, sportartikelen, meubels, woonaccessoires of etenswaren, opnieuw minder dan het jaar daarvoor. De grootste afname ten opzichte van 2021 is te zien bij het online kopen van meubels, gedrukte boeken, kleding en maaltijden.

Leeftijden

Het mag voor zich spreken dat vooral jongeren hun aankopen graag online doen. Vooral 25- tot 45-jarigen kopen via internet; in 2022 kocht 88 procent van hen online goederen of diensten, ongeveer evenveel als een jaar eerder. Van de 75-plussers deed 34 procent online aankopen, ook net zoveel als het jaar daarvoor. De afname was het grootst onder de 65- tot 75-jarigen, die blijkbaar weer liever wat vaker de fysieke winkel opzoeken. In 2022 winkelde 61 procent van hen online, in 2021 was dat 68 procent.