• No products in the cart.
TOP

By-Bar: ‘De insteek is dat je langer dan een seizoen met onze kleding kunt doen’


Het begon twaalf jaar geleden met de verkoop van oorbellen uit India, maar inmiddels brengt By-Bar een volwaardige kledingcollectie voor vrouwen en kinderen. De bekroning op de groei is het winnen van een bronzen FD Gazelle Award in november 2018.

Interieurfoto’s: Barbara Kieboom

“Ik wist dat ik iets goeds zou gaan neerzetten, anders was ik er niet aan begonnen”, vertelt Barbara Brenninkmeijer, oprichter van By-Bar, in het hoofdkantoor in Breda, een voormalige garage vlakbij het centrum. Daar staat op een kast de FD Gazelle Award 2018 voor best presterende bedrijf in de categorie middelgrote bedrijven voor de regio Zuid te pronken. Een award die je niet zomaar wint. De belangrijkste eis is een omzetgroei van minimaal 20 procent over een periode van drie jaar. Dus we mogen gerust zeggen dat By-Bar financieel gezond is. “Voor ons is de award een bekroning op het werk van het hele team”, begint Brenninkmeijer, die op de dag van het interview met alle medewerkers een toost uitbrengt op de award. Toen ze twaalf jaar geleden met By-Bar begon, had ze dit niet kunnen dromen. “In elk geval niet dat ik nu 26 man personeel zou hebben.”

Kloppend verhaal

Het By-Bar-avontuur begint in 2006 tijdens het zwangerschapsverlof van Brenninkmeijers oudste dochter. Ze werkt als inkoper bij de Etam Group, waarvoor ze veel op reis is. Om tijdens haar verlof bezig te zijn, bestelt ze voor €400,- lakoorbellen in India en mailt foto’s naar vriendinnen. Binnen een week is alles verkocht. Ze gaat ermee door en breidt de collectie uit met andere accessoires. Ze noemt het merk By-Bar Amsterdam, naar de stad waar ze destijds woont. In eerste instantie verkoopt ze via mailings en verkoopevents bij kennissen thuis, maar ze begint al snel een webshop. Twee jaar laten zegt ze haar baan op en stort zich volledig op By-Bar. In die periode breidt ze het aanbod uit met T-shirts, een vest en een broek, een jaar later gevolgd door een volwaardige kledingcollectie. “Ik kies voor items die dicht bij mezelf liggen en die ik zelf mooi vind. Niet te uitgesproken en schreeuwerig, maar rustig, van mooie kwaliteit en voor een eerlijke prijs. Het is een kloppend verhaal. Als je de jurkjes leuk vindt, houd je ook van de sieraden. De kracht van het merk zit in het totaalbeeld, alles in de collectie past bij elkaar. Dat horen we ook vaak van winkeliers terug als sterk punt. De insteek is dat je langer met onze kleding kunt doen dan een seizoen. Daarom pakken we ook niet alle trends groot op, zoals nu met alle prints.”

By-Bar credit Barbara Kieboom (11)

Selectieve distributie

In eerste instantie wordt By-Bar behalve online ook verkocht via ‘oneday-shops’ bij vrouwen thuis. “Daardoor zijn we in het begin heel erg gegroeid. Op die manier leerden vrouwen ons kennen en werden ze fan. Uiteindelijk werd de focus voor de verkoop verlegt naar wholesale. We zijn altijd selectief geweest wat betreft onze verkooppunten. Juist dat heeft bijgedragen aan de groei.” Zes jaar geleden stapte Carla Highet in het bedrijf. Brenninkmeijer wilde een partner die de organisatie kon uitbouwen, zodat zij zicht kon focussen op de collectie. “Ik kende haar via mijn netwerk en we hadden meteen een klik. We hebben dezelfde spirit en drive. We kunnen alles tegen elkaar zeggen, ook als dat niet zo leuk is, en daarna gewoon weer lachen. We zijn heel complementair. Wat wij hebben is best uniek.” Het bedrijf blijft doorgroeien, mede door de aanwezigheid op Modefabriek vanaf 2014. Dat levert veel nieuwe klanten op.

Meer leveringen

Naast de collectie spreekt de korte levertijd retailers aan. “In oktober verkopen we aan retailers de voorjaarscollectie en in april de najaarscollectie. Wij hebben zo meer tijd om in te spelen op de ontwikkelingen in de markt en de retailer weet bij de inkoop beter hoe het seizoen is gestart en wat het budget is om bij te kopen.” Het aantal leveringen wordt in 2019 uitgebreid van twee naar vier per jaar. Er komt een pre-spring levering bij in december en een pre-fall in juni. “Dat doen we vanwege de vraag van winkeliers en de ontwikkelingen in de markt. Consumenten moeten de nieuwe collectie direct aan kunnen trekken, maar ze willen wel de impuls van het nieuwe seizoen ervaren. Dus in de pre-spring-collectie leveren we bijvoorbeeld vesten in zomerse kleuren. De seizoenen blijven een uitdaging in de branche. De druk van steeds nieuwe collecties maakt dat er continu dingen in de uitverkoop moeten. De consument moet ook opgevoed worden, zodat die niet steeds korting  verwacht. Dat moeten we met elkaar doen, want dat kan geen één merk in zijn eentje. Uiteindelijk hoop ik dat de consument zich bewuster gaat worden van het milieu en dat dit het antwoord is op dit vraagstuk.”

By-Bar credit Barbara Kieboom (7)

Kindermodemarkt

Sinds twee jaar is er een meisjescollectie, By-Bar Girls. Die is in eerste instantie ontstaan als experiment voor de twee dochters van de eigenaren. De twee jurken en het vest waren een miniversie van items uit de vrouwenlijn en bleken een succes. “Wat lastig is met kindermode zijn de prijzen. De items zijn niet veel goedkoper om te maken, want we willen geen concessies doen aan kwaliteit. Voor vrouwen is het merk goed geprijsd, maar voor meisjes zijn we relatief wat duurder. De kindermodemarkt is ook totaal anders en de meisjeslijn heeft een andere distributie, daarom werken we met een agent. Maar er is ook een positieve wisselwerking. Door de kinderlijn krijgen we er nieuwe klanten bij. Sommige moeders maken via de kindercollectie kennis met By-Bar.” Inmiddels zijn er 200 verkooppunten met de vrouwenlijn in Nederland en België en 75 met de meisjeslijn. Omdat het bedrijf de afgelopen drie jaar zo hard is gegroeid, was 2018 een jaar om bij te komen en alle afdelingen onder de loep te nemen. “Wat zijn de sterke en zwakke punten, wat kunnen we verbeteren? Ook hebben we een nieuw ERP-systeem geïmplementeerd. De volgende stap is dat we naar Duitsland willen, maar daar willen we echt klaar voor zijn. Verder zouden we graag een eigen brandstore openen, waarmee we willen zien waar we voor staan en waar het merk vandaan komt. De eerste moet natuurlijk in Breda komen.”

Pop-up shops

Enige retailervaring is er al. Elk jaar in juni en december opent By-Bar verschillende pop-up shops door het hele land. “Afgelopen december hadden we pop-ups in Breda, Maastricht, Bussum en Den Bosch. Door die pop-ups zien we waar er traffic is en in welke steden we het goed doen. Maastricht is bijvoorbeeld een heel goede stad voor ons. Wie weet gaan we ooit wel franchisen met ons concept, maar de ambitie is zeker niet om ooit veel eigen winkels te hebben.” Hoewel er een webshop is en een communicatieteam het komende jaar aan de slag gaat met het bereiken van de consument via marketing en social media, gelooft ze zeker in fysieke retail. “Het gaat niet alleen om kledingstukken verkopen, maar ook om alles daaromheen zoals service en beleving. De winkel moet een plek zijn waar mensen graag komen. We hebben een sterke webshop, maar we verwijzen klanten door naar onze verkooppunten. En we posten op Instagram bijvoorbeeld over de winkels die het merk verkopen. Uiteindelijk bouw je samen aan iets en heb je elkaar nodig.” Is er nog ruimte voor groei via wholesale? “Er zijn in bepaalde gebieden nog wel mogelijkheden om het aantal verkooppunten uit te breiden. Maar we willen liever groeien met bestaande klanten, bijvoorbeeld met de extra leveringen waar we mee gaan beginnen. Voor de langere termijn is kwalitatief doorgroeien ons doel. Over vijf jaar hopen we dat Duitsland staat en dat we misschien drie brandstores te hebben.”

By-Bar credit Barbara Kieboom (10)

Dit interview is gepubliceerd in Textilia 1 van 2019, die op 11 januari 2019 is verschenen.