TOP

Branche Bureau Mode: werknemers en werkgevers voelen zich veilig op de werkvloer

Werknemers van mode- en sportzaken voelen zich over het algemeen veilig in de winkel. Dit blijkt uit arbeidsmarktonderzoek in opdracht van BBM. 96% procent van de werknemers geven hun veiligheidsgevoel een 6 of hoger. 68% geeft zelfs een 8 of hoger. Gemiddeld geven werknemers hun gevoel van veiligheid een 7,9, werkgevers geven een 8,1. Om de veiligheid verder te verbeteren gaven deelnemers aan het onderzoek tips.

Veiligheidstips
Op één tip over een honkbalknuppel en tien bedrijven die hun aanpak geheim wilden houden na, verzamelde Branche Bureau Mode zo’n 350 bruikbare tips. Veelgenoemd zijn het met meerdere mensen openen en sluiten en in de winkel staan, de kassa afromen, camera bewaking, heldere procedures en afspraken, een overzichtelijke winkel en een alarmknop.

Bij ruim de helft van de bedrijven staat het personeel regelmatig alleen (25%) of doet dat als het niet anders kan (30%). Bij 13% van de bedrijven hadden medewerkers in de afgelopen zes maanden te maken met mondelinge agressie. Bij een klein deel van de bedrijven was er sprake van zowel mondelinge als lichamelijke agressie.

Naast veiligheid onderzocht BBM werving, selectie en stageplaatsen in de branche, de inzet van internet en social media en de behoefte aan scholing en opleiding.

Gratis veiligheidsscan
Er zijn al bedrijven die regelmatig een veiligheidsscan laten uitvoeren. Voor een nog veiliger branche, geeft BBM in het kader van de Week van de Veiligheid van 8 t/m 14 oktober, 28 vouchers weg waarbij een mystery-shoplifter winkels bezoekt. Hieruit volgt een advies aan ondernemers om van de winkelvloer een nog veiliger en prettiger werk- en winkelplek te maken. Het doel van de Week van de Veiligheid is om aandacht te vestigen op het voorkomen van winkelcriminaliteit.

Arbeidsmarkt- en scholingsonderzoek
In opdracht van BBM heeft Kenniscentrum Handel dit jaar het arbeidsmarkt- en scholingsonderzoek uitgevoerd onder werknemers en werkgevers in de Mode- en Sportdetailhandel. BBM wil een actueel beeld hebben van de huidige arbeidsmarkt en de scholingsbehoefte. Met de resultaten informeert BBM de branche en maakt zij beleid op het gebied van het professionalisering van de Mode- en Sportdetailhandel.