TOP

Brabants merk wint rechtszaak Asics, nieuw gezicht voor Tommy Hilfiger en Amazon opent eerste modewinkel in Europa

Amazon opent haar eerste Europese modeboetiek in Londen. Verder: Zendaya treedt in de voetsporten van Gigi Hadid en krijgt haar eigen collectie bij Tommy Hilfiger, Hema is gekocht door Marcel Boekhoorn en een Brabants modemerk wint een vijf jaar durende rechtszaak van Asics. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 18 oktober 2018.

Amazon opent eerste Europese modeboetiek in Londen

De Amerikaanse e-commercereus Amazon opent eind oktober een pop-up kledingwinkel in Londen, zo meldt de Britse krant The Evening Standard. De eerste Europese pop-up opent aan de Baker Street en is vijf dagen open: van 23 oktober tot en met 27 oktober. Het pand van ruim 900 vierkante meter biedt ruimte aan onder andere Love Moschino, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Aldo, Vans, Levi’s en Amazon Fashion’s eigen labels. Er zijn in de winkel Amazon Fashion-stylistes aanwezig om te helpen met de maten of om stijladvies te geven.

Shoppers kunnen hun aankopen afrekenen in de winkel en mee naar huis nemen, of ervoor kiezen om het artikel te scannen met de Amazon-App en het thuis laten bezorgen.

Zendaya ontwerpt kledinglijn voor Tommy Hilfiger

De Amerikaanse zangeres en actrice Zendaya treedt in de voetsporen van Gigi Hadid. Net als het topmodel zal Zendaya een kledinglijn ontwerpen waar ze zelf het gezicht van wordt. Het kledingmerk bracht het nieuwtje op Instagram: “Ik houd ervan om samen te werken met mensen die hun dromen werkelijkheid willen maken en ook de volgende generatie stimuleren om hetzelfde te doen”,  schrijft Tommy Hilfiger op Instagram.

 

 

Faillissement voor Van den Hoven Shoes & More

De rechtbank in Breda heeft op 15 oktober 2018 alle zeven vestigingen van Van den Hoven Shoes & More failliet verklaard. Het gaat om de winkels in Geldermalsen, Zaltbommel, Rosmalen, Steenbergen, Bladel, Berken en Rodenrijs, Krimpen aan den IJssel en Brielle. Ook het moederbedrijf in Sprang-Capelle, de inkoopafdeling en de webshop zijn failliet. In totaal werken er 35 mensen bij het bedrijf.

Als curator is Toine van den Wildenberg van Mannaerts Appels Advocaten aangesteld. Hij vertelt aan Schoenvisie dat er kans is op een doorstart: “De faillissementen zijn nog fris en de winkels zijn voorlopig nog open. Er zijn al enkele partijen die zich gemeld hebben voor een eventuele doorstart. Eén daarvan hebben we al concreet gesproken. Er is dus interesse, maar het is nog even afwachten hoe dat verder loopt.”

Volgens Van den Wildenberg is de oorzaak van het faillissement een samenloop van omstandigheden: “Het is het algemene verhaal dat je in de retail veel hoort, het gaat bij veel winkeliers slecht. Het weer heeft voor de schoenenverkoop ook niet meegezeten. Dan kwam daar bovenop nog dat de bank geen krediet gaf waardoor er geen inkoop gedaan kon worden. Dat is het begin van het einde.”

Er is vooralsnog niet bekend wat het voor de werknemers betekent en hoe lang de winkels open blijven. Van den Hoven Shoes & More wil voorlopig niet reageren.

Brabantse merk Crosshatch wint rechtszaak van sportgigant Asics

Het Brabantse merk Crosshatch mag hun logo blijven gebruiken, dat heeft het Europese Gerecht besloten. De Japanse sportgigant Asics klaagde het familiebedrijf Van Lieshout Textiel, dat het merk Crosshatch voert, vijf jaar geleden aan omdat het logo teveel zou lijken op dat van Asics. Eigenaar Huiberts van Van Liesthout tegen het Brabants Dagblad: “Die klacht slaat natuurlijk nergens op. Wat moet zo’n groot Japans bedrijf tegen een klein merk uit Berkel-Enschot?”

In 2016 werd de klacht van Asics volledig aan de kant geschoven. Een jaar later, in 2017, gingen ze in hoger beroep maar kregen tot twee keer toe te horen dat de logo’s te verschillend zijn. Daaropvolgend stapte het Japanse merk naar het Europees Gerecht. Die rechtbank oordeelde afgelopen dinsdag 16 oktober 2018 dat de overeenkomsten tussen de twee logo’s geen verwarring op kunnen leveren. Volgens het Gerecht lijkt het logo van Crosshatch op een gekantelde hashtag, en die van Asics meer op een ‘V’ met een ‘X’ erboven. Als consumenten het verschil kunnen zien tussen logo’s is er ook geen sprake van inbreuk op het merk.

Asics heeft nu nog één kans om in hoger beroep te gaan bij het Europese Hof van Justitie, maar alleen als ze het niet eens zijn met de manier waarop het rechtsproces is gegaan. Het Gerecht heeft Asics opgedragen alle gemaakte kosten te vergoeden.

Uniqlo werkt samen met Alexander Wang

Alexander Wang en Uniqlo hebben samen een nieuwe collectie gelanceerd, zo is te lezen op de website van het Japanse merk. De ontwerper brengt zijn signature style aan bij de functionele Heattech-kleding. Deze kleding heeft het vermogen om lichaamswarmte vast te houden in de stof. De lijn zal verkrijgbaar zijn vanaf 9 november in geselecteerde winkels en online.

Uniqlo kwam afgelopen week met nog een nieuwtje. Het distributiecentrum in Tokio is grotendeels geautomatiseerd en daarmee is dit het eerste magazijn waar het werk grotendeels door robots wordt gedaan, zo meldt Retailnews. Hierdoor kan de Japanse retailer een 24-uurs productie draaien en verliest 90 procent van de medewerkers zijn baan. Volgens Japan News lagen de kosten voor de verbouwing tussen de 9 en 90 miljoen dollar. Het plan is dat de automatisering wereldwijd wordt uitgerold.

Marcel Boekhoorn koopt Hema, nieuwe afspraken met franchisers

Hema kondigt op 18 oktober in een persbericht aan dat Ramphastos Investments, de investeringsmaatschappij van ondernemer Marcel Boekhoorn, van plan is HEMA van Lion Capital over te nemen. ‘Met zijn nieuwe eigenaar kan Hema zich de komende jaren volledig concentreren op online groei, internationale expansie en verbetering van de winstgevendheid. Tegelijkertijd zijn er nieuwe afspraken gemaakt, waaronder over e-commerce, met de Vereniging van Aangesloten Bedrijven (VAB), de Hema-franchisenemers.’

Marcel Boekhoorn is geen onbekende in mode- en retailland. eerder was hij als investeerder verbonden aan McGregor, Gaastra en Suitsupply. Lees hier meer over de overname.