TOP

Bol.com blijft grootste webwinkel, My Jewellery-oprichter is Entrepreneur of the Year en Schoenenkwartier Waalwijk benoemt een interim-directeur

Bol.com is volgens de Twinkle100-ranglijst voor de tiende keer de belangrijkste webwinkel van Nederland. Sharon Hilgers, oprichter van My Jewellery wint de Entrepreneur of the Year award en de online b2b-bestedingen groeien. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 13 oktober.

Foto: Sharon Hilgers via My Jewellery

Oprichter My Jewellery verkozen tot Entrepreneur of the Year

Sharon Hilgers, oprichter/eigenaar van sieraden- en modemerk My Jewellery, heeft de EY Entrepreneur of the Year award gewonnen. Het is de 26e keer dat de prijs wordt uitgereikt door EY, een organisatie voor zakelijke diensten. Hilgers wordt geroemd om haar enorme gedrevenheid, doorzettingsvermogen, innovatieve vermogen en omdat ze ‘precies weet wat er binnen haar doelgroep speelt: een groot voorbeeld voor velen.’ Hilgers laat weten heel blij te zijn met deze bekroning op het harde werk van de afgelopen jaren. “Ik ben met niets begonnen en moest iedere euro omdraaien en nu sta ik hier.” Eerdere winnaars van de prijs zijn onder andere Milan Daniëls van Otrium (2021, Emerging Entrepreneur of the Year), Atilay Uslu van Corendon (2019), Pieter Zwart van Coolblue (2016 en 2006), Ronald de Waal van WE International (2008) en Roland Kahn (2004).  

Twinkle100: Bol.com blijft grootste webwinkel van Nederland

Met een omzet van 4,1 miljard euro is Bol.com voor het tiende jaar op rij de nummer één webwinkel van Nederland. De Twinkle100 wordt samengesteld door het digital commerce platform Twinkle, die de jaarlijkse online omzet van bedrijven op een rij zet. Bij deze editie valt op dat de grootste online verkopers in Nederland hun omzet in 2021 zagen groeien met gemiddeld 27,5 procent. Na de 45 procent in 2020 neemt de online groei iets af, maar ligt het groeipercentage hoger dan in 2019 (21 procent). De tweede positie wordt door Albert Heijn overgenomen van Coolblue, die op de derde plaats staat. De vierde plek is voor Amazon (in 2021 Zalando), de vijfde voor Zalando. Wehkamp zakt een positie, van nummer vijf naar zes. De Bijenkorf, in 2021 nog goed voor de negende plaats, is uit de top 10 verdwenen. De negende en tiende plaats zijn voor Apple en Ikea. Voor het eerst maken ook diverse platformen hun opwachting in de ranglijst. Nederlandse initiatieven als Winkelstraat, V&D en Otrium, maar ook internationale marktplaatsen als eBay, AliExpress en Wish zijn toegevoegd in de Twinkle100.

Online b2b-bestedingen groeien

Het afgelopen jaar heeft 90 procent van de zakelijke bestellers online besteld. De online zakelijke bestedingen zijn in vergelijking met vorig jaar gemiddeld met dertien procent gestegen. Bij grote bedrijven komt de groei uit op 47 procent. Dit blijkt uit de nieuwe B2B E-commerce Markt Monitor 2022, een onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers. In opdracht van Thuiswinkel.org, PostNL, Currence, De Nieuwe Zaak en Intershop zijn 6.502 Nederlandse werknemers ondervraagd. “De afgelopen jaren heeft b2b e-commerce een signifante groei doorgemaakt, mede door de coronapandemie”, reageert Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org. Ten Ham signaleert dat de groei doorzet omdat ook zakelijke bestellers het gemak van de online (groot)handel ervaren. Uit het onderzoek blijkt dat zakelijke bestellers verwachten dat over vijf jaar gemiddeld 75 procent van alle bedrijfsaankopen online gedaan wordt. Bijna de helft verwacht in die periode meer dan 90 procent digitaal te bestellen. Als belangrijkste redenen worden tijdsbesparing en gemak opgegeven. Er is nog winst te behalen op het gebied van beleving. Het niet kunnen voelen of zien van het product is het belangrijkste argument om niet online te kopen. Ten Ham adviseert aanbieders gebruik te maken van duidelijke foto’s, 3D-visualisaties, reviews en online advies.

Schoenenkwartier Waalwijk benoemt interim-directeur

Het Schoenenkwartier Waalwijk heeft Mechtild van den Homberg benoemd als interim-directeur. Zij vervangt per directeur Anouk van Heesch, wiens contract niet is verlengd. De aanstelling van Van den Homberg is niet gericht op de langere termijn. Het Schoenenkwartier gaat na de concept- en realisatiefase een nieuwe fase in, waarin de aansturing gaat veranderen. Het bestuur meldt dat binnen afzienbare tijd het bestuur plaatsmaakt voor een Raad van Toezicht. Dit orgaan bestuurt vervolgens Het Schoenenkwartier op afstand, waarbij de directeur-bestuurder meer eindverantwoordelijkheid heeft. De voormalige directeur Van Heesch heeft inmiddels laten weten haar vertrek aan te vechten. Ze laat weten dat het bestuur haar ‘een onwerkbaar voorstel heeft voorgelegd’.

Zeldzame Levi’s jeans verkocht voor 78.000 euro

Een Levi’s spijkerbroek daterend uit omstreeks 1880 is tijdens een veiling in Amerika verkocht voor ruim 78.000 euro. Dit schrijft denimplatform Long John. De jeans wordt als zeldzaam beschouwd, niet alleen door het historische tijdperk, maar ook doordat de broek een aantal jaren geleden is gevonden in een Amerikaanse mijn. Dat de jeans daadwerkelijk dienst heeft gedaan als uniform van een mijnwerker blijkt uit de duidelijke dragersporen, slijtage, reparaties en kaarsvetvlekken. Verder vallen details op als één achterzak en bretelknopen aan de achterzijde. Het exemplaar werd geveild door vintage denim hunter Brit Eaton en verkocht aan verzamelaars en resellers Kyle Haupert van Golden State Vintage en Zip Stevenson van Hollywood Trading Company.