TOP

Blog Els van Son: Flower Bomb

Els van Son werkt internationaal als trendwatcher schoenen, tassen en riemen en schrijft hier over haar liefde voor deze producten.

‘Flower Bomb’, de naam van het parfum van de Nederlandse modeontwerpers Viktor en Rolf, is helemaal van toepassing op de mode voor dit voorjaar. De lente is net begonnen en overal steken de eerste bloemen hun kopjes boven de grond uit, maar op rokken, jurken, bloezen, jassen, broeken, T-shirts en tassen bloeien ze al volop.

Ook op schoenen

De schoenen doen volop aan dit modebeeld mee, zelfs mannenschoenen! Rozen, madeliefjes, lelies, op leer of op stof, in fotoprint, handgeschilderd, embossed of ingeweven, natuurgetrouw, geabstraheerd of in jarenzeventigmotieven. Het kan niet op.

Uniseksmode

Deze week las ik in de Engelse krant The Guardian over de Agender- afdeling van Selfridges in Londen. Agender betekent: geen man, geen vrouw. Hier een vertaling van een stukje daaruit: ‘De huidige golf uniseksmode is de afgelopen maanden steeds sterker geworden – van Saint Laurent, JW Anderson en Hermès’ lente-zomercollectie 2015 tot aan  Topshop en The Kooples in de winkelstraten. Maar je weet dat het écht tot de markt is doorgedrongen als Selfridges besluit een hele afdeling te wijden aan wat zij ‘agender’-mode noemen.´

He She Me

´Het warenhuis omschrijft het zo: het vervagen van de grenzen van het man- of vrouw-zijn  en het overstijgen van de traditionele begrippen ‘hij’ en ‘zij’. Op de afdeling wordt dat zo geafficheerd: HE  SHE ME.’

Sneakergolf

Die vervaging tussen mannen- en vrouwenmode is overduidelijk als we het over sneakers hebben. Daar is uniseks al doodgewoon. En de vloedgolf aan sneakers die de markt overspoelt en nog lang niet voorbij is – als die al ooit voorbijgaat – bevestigt dat er inderdaad een seksevervaging aan de gang is in de mode.

For agenders

Deze zomer gaan we nog een stapje verder: bloemmotieven, die traditioneel worden geassocieerd met termen als ‘lieflijk’ en ‘vrouwelijk’ (mijn feministische hart begint te steigeren terwijl ik dit opschrijf) zijn ‘hot’voor schoenen en bloeien voornamelijk op mannensneakers. Of moet ik nu ‘agender’-sneakers zeggen?

De bloemmotieven die je ziet in de collages komen in elk geval allemaal van schoenen en tassen en zijn ‘For all genders’, oftewel  ‘For agenders’.

Ik ben benieuwd welke mannen hun voeten durven te sieren met een paar bloemensneakers.

Els van Son is onafhankelijk trendwatcher en maakt elk seizoen een digitaal trendrapport genaamd Tomorrow+Today Trends, over de ontwikkelingen in de schoenen- en tassenmode, gericht op inkopers, line-builders en ontwerpers. 

Tijdens de Trenddag die op 11 mei 2015 wordt georganiseerd door de vakbladen Textilia, Schoenvisie en Bengels, presenteert Els van Son een speciale, verkorte versie van haar trendrapport over de trends in schoenen en tassen voor zomer 2016. Tot 12 april 2015 krijg je €20,- vroegboekkorting op de toegangsprijs.

Lees ook de vorige aflevering: haat-liefde.