TOP

‘Zie pop-ups als een kansrijk retailfenomeen’ [interview]*

Donderdag 26 maart wordt in Rotterdam het nieuwe kennisevent Start Pop-up Now 2015 georganiseerd. Textilia sprak met mede-organisator en pop-up expert Caroline de Jager over leegstand, branding en inspirerende voorbeelden.

Pop-up winkels zijn inmiddels een bekend retailfenomeen. Waarom organiseer je juist nu een event over dit onderwerp?

“Ik merk dat er nationaal en internationaal groeiende behoefte is aan pop-up winkels. Tijdens Start Pop-up Now delen we de opgedane ervaringen en kennis om ondernemers met pop-up plannen op weg te helpen. Het hoge aantal aanmeldingen, we zijn helemaal uitverkocht, bevestigt wat mij betreft de interesse. Een derde van de bezoekers zijn vastgoedpartijen, de rest zijn ondernemers. Vanuit verschillende kanten zien we interesse voor pop-ups; vanuit (startende) ondernemers en vastgoedbedrijven, maar ook vanuit bekende merken en studenten.”

Wat kunnen we verwachten?
“Er komen geweldige internationale sprekers als trendwatcher Ibrahim Ibrahim, Nick Russel van Wearepopup.com, Karen Prats van Popcorner.es en Popplaces.com en Patrice Fleurquin van Spacified. Verder komen onderwerpen aan bod als: ‘kunnen pop-ups de winkelstraat redden’, ‘de kracht van pop-up retailconcepten’ en ‘herontwikkeling als aanjager van de nieuwe functie van de stad: het ontmoeten.”

Wat maakt tijdelijke winkels zo interessant?

“Ik vind het heel leuk om te laten zien dat je ook op een andere, niet traditionele, manier kan retailen. Bij het openen van een vaste winkel moet je rekening houden met zoveel belangrijke aspecten als voorraad, huurcontracten en een goed contact met de vastgoedeigenaar. Daar komt vaak veel frustratie uit voort. Ik wil, heel idealistisch, bewijzen dat het ook anders kan. Op verrassende, creatieve manieren.”

Noem eens een goede reden om een pop-up store te beginnen?

“Als je een concept wilt testen voordat je aan een vaste winkel begint. In dit geval kun je de formule uitproberen en bij succes kun je meteen sterke informatie overleggen aan de bank. Een pop-up winkel is ook een aanrader als je een nieuw product wilt presenteren of promoten. Of een bijzonder verhaal achter een concept of producten gaat belichten.”

Welke kanten zijn minder bekend, maar minstens zo aantrekkelijk?

“Het kan waardevol en inspirerend zijn om samen met andere concepten in één ruimte te pop-uppen. Fantastisch en onwijs succesvolle voorbeelden zijn markten als Sunday Market in Amsterdam en de Swan Market in Rotterdam. De kosten zijn vaak laag doordat je de locatie deelt, je ontmoet gelijkgestemde ondernemers en bouwt samen een geïnteresseerde community op. Zo is in 2009 mijn eerste reizende warenhuis ook ontstaan.”

Wat kunnen valkuilen zijn bij het starten van een pop-up winkel?

“Denk vooral niet: dat doe ik wel even. Een goede voorbereiding, bijvoorbeeld voor een sterke productselectie, kost wel enkele maanden. Juist omdat een pop-up store kortdurend is, is het zaak dat het concept direct staat. Promotie vooraf is daarbij belangrijk, de tijd voor een aanloopperiode is er vaak niet. Zodra je open gaat, moet dat bij de consumenten al bekend zijn.”

Geef eens een geslaagd voorbeeld van een tijdelijke winkel?

“De pop-up stores van Joline Jolink! Dat zijn echte pareltjes. Wat er zo sterk aan is: Joline weet precies wat ze wil. Ze kiest doelbewust voor een bepaalde locatie en strategie. Met haar sterke concept wil ze duidelijk een doordachte doelgroep en regio veroveren.”

Er is veel leegstand in de winkelstraten. Biedt dit mooie kansen voor pop-ups?

“Pop-ups en leegstand zijn op dit moment zo’n beetje onlosmakelijk met elkaar verbonden. Natuurlijk scheppen lege panden kansen voor tijdelijke winkelconcepten, maar ik zou het liever anders willen bekijken. Zie pop-ups als een mooi, kansrijk retailfenomeen dat veel te bieden heeft. Of dit nu in een winkelpand, op een parkeerplaats, festival of dakterras is. Want uiteindelijk los je met korte termijn winkels namelijk niet het probleem van de leegstand op langere termijn op.”

Hoe zie je de toekomst van tijdelijke shopconcepten voor je?

“Ik denk dat tijdelijke winkels een enorme vlucht gaan nemen. De leegstand neemt toe, wat goede condities voor retailers kan scheppen, er is een duidelijke trend van gedeelde activiteiten op locatie. Ik verwacht wel dat er een professionaliseringsslag komt, waarbij we meer de diepte ingaan. Er zal nog meer focus komen op een goede afwerking van een formule, tot aan de kleinste details aan toe. Branding van het merk wordt nog belangrijker.”

Tot slot: wat is jouw advies aan retailers die willen pop-uppen?

“Jullie zijn aan zet! Consumenten willen verrast worden door unieke, bijzondere winkels. Zorg dat je weet wie je bent, waar je voor staat en voor welke doelgroep. Wees onderscheidend, inspirerend en eigen. Want dat soort winkels kunnen het verschil maken in de straat en uiteindelijk zorgen voor een positief sneeuwbaleffect onder andere retailers.” 

Pop-up retaildeskundige Caroline de Jager is samen met retailexpert Rupert Parker Brady organisator van het eerste Start Pop-up Now 2015 kennisevent. De Jager is sinds 2009 actief met het openen van tijdelijke winkels. Ze is auteur van How to open a Pop Up Store en initiatiefnemer van Popupsquare, platform voor pop-up stores.