TOP

Binnenkijken bij 14 oz. in Berlijn

Als je deze zomer naar Berlijn gaat voor de beurzen breng dan ook een bezoekje aan 14 oz., de winkel van Bread & Butter directeur Karl-Heinz Müller.

Karl-Heinz Müller opende in de zomer van 2008 zijn winkel 14 oz. in Berlijn. Indrukwekkend zijn het prachtige monumentale pand uit 1890, de antieke inrichting met grote houten winkelkasten, het enorme zeewateraquarium vol kwallen achter de toonbank, de grote binnentuin midden in de stad, het supervriendelijke personeel dat in grote getale aanwezig lijkt is of ‘gewoon’ het merkenpakket met maar liefst 75 merken.

Persoonlijk

Store manager Daniel Werner vertelt. “Op een normale doordeweekse dag staan we met zeven mensen in de winkel. En op zaterdagen tien tot vijftien, afhankelijk van de drukte. Ons concept is dat je tijd neemt voor elke klant en uitleg geeft over het product. Het is duur om zoveel mensen op de vloer te hebben. Maar het werkt. Het is zo vervelend als je gaat winkelen wanneer een verkoper met allerlei wassingen aankomt, terwijl je alleen maar raw draagt. Wij weten waar onze klanten van houden en wat ze al hebben. Elk item dat je hier koopt moet een toevoeging aan je garderobe zijn, maar geen vervanging. We zeggen ook gerust tegen iemand dat hij iets juist niet moet kopen.”

Notitieboekjes

“We houden de aankopen niet bij in de computer. Sommige medewerkers hebben kleine notitieboekjes op zak, met contactgegevens en de stijl van hun vaste klanten. Onze kracht is persoonlijke contact. We geloven dat je het moet ervaren in de winkel. Daarom hebben we ook geen webshop, maar alleen een kleine online shop voor limited editions. Maar vaste klanten kunnen wel bellen of mailen als ze een artikel hebben gezien en dan sturen we het op.”

Lees het interview met Karl-Heinz Müller over 14 oz. in Textilia 11, die 22 juni verschijnt. Geen abonnement? Bekijk de mogelijkheden.

Bekijk hieronder de video waarin store manager Daniel Werner vertelt wat op dit moment hét product in 14 oz. is.