TOP

Deze nieuwe winkels trokken de meeste aandacht in 2022

Nu het einde van het jaar nadert, blikken we terug op de online producties die we het afgelopen jaar hebben gepubliceerd. Welke nieuwe winkels trokken de meeste aandacht op textilia.nl in 2022? In deze top 10 van binnenkijkers vind je opvallend veel winkels in het nieuwe winkelcentrum Mall of The Netherlands.

Hoofdbeeld: Fabienne Chapot

1 Binnenkijken bij Xandres in Antwerpen: winkel van de toekomst

De nieuwste winkel van het Belgische modemerk Xandres opende in maart in de Huidevettersstraat in Antwerpen en dient als paradepaardje van het vrouwenmodemerk. In deze flagshipstore presenteert het merk naar eigen zeggen de winkel van de toekomst waarin shoppen een extra dimensie krijgt, dankzij een combinatie van technologische snufjes en een persoonlijke aanpak. De winkel heeft een luxueuze en vrouwelijke uitstraling, waarbij ronde vormen worden gecombineerd met een houten visgraatvloer en lichte kleuren.

2 No Label opent in Mall of The Netherlands

No Label heeft in juli een nieuwe winkel geopend in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. De nieuwe brandstore is de vijfde fysieke winkel voor het Amsterdamse mannenmodemerk. Met winkels in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Roosendaal is de opening in het winkelcentrum in Leidschendam volgens Peter van Kampen, de CEO van No Label, een logische stap. “Ons eerste doel is Nederland zo goed mogelijk te kunnen servicen. Dat doen we door onze sterke online aanwezigheid te combineren met meer fysieke brand stores.”

3 Dit is de nieuwe winkel van C&A in Amsterdam

C&A verliet in juni na meer dan honderd jaar de iconische locatie aan het Damrak in Amsterdam en verhuisde de winkel naar de Kalverstraat. Daar presenteert de retailer op een kleiner oppervlak het nieuwe winkelconcept. Hier komt de nieuwe C&A look & feel tot leven en draait het om beleving en inspiratie. Op de gevel prijkt het vernieuwde strakke C&A-logo en het interieur heeft een industriële sfeer met een betonnen vloer, stalen rekken, houten platen en bakstenen muren. Planten zorgen voor het nodige groen.

4 Binnenkijken in de nieuwe winkel van Fabienne Chapot in Mall of The Netherlands

In september opende Fabienne Chapot een winkel in The Gallery in Westfield Mall of The Netherlands. Waar het interieur van de andere vier winkels een uitgesproken en kleurrijk interieur hebben, is er bij het nieuwe winkelconcept bewust gekozen voor een neutrale inrichting, om de aandacht te vestigen op de kleuren, details en prints waar de collecties om bekend staan. Op de planning staan ook nog een nieuwe boetiek in Breda, waar hetzelfde nieuwe winkelconcept zal worden neergezet. Het plan is ook om winkels in Duitsland te openen.

5 Zo ziet de eerste winkel van Rails in ons land eruit

Het in Los Angeles gevestigde internationale lifestylemerk Rails heeft in de zomer de eerste winkel geopend Nederland. De winkel zit op de Runstraat in de bekende winkelregio de Negen Straatjes en is 112 vierkante meter groot. Hert interieur heeft een minimalistisch kleurenpalet, houten details en vintage textiel is door de hele ruimte te vinden. Naast shoppen, kunnen klanten er ook koffie drinken op de patio. Het is de vierde winkel van het merk buiten het thuisland.

6 Binnenkijken in de Amsterdamse pop-up van Sézane

Begin september opende het Franse vrouwenmodemerk Sézane een pop-up store aan de Utrechtsestraat in Amsterdam. Het is de planning dat de winkel tien maanden open blijft. Het Franse vrouwenmodemerk was voor Nederlandse klanten tot nu toe alleen via de eigen webshop te koop. Naast de volledige collectie zijn er exclusieve items te koop, die speciaal zijn ontworpen voor de Nederlandse pop-up store. Net als bij elke Sézane boetiek is ook bij de winkel in Amsterdam de ruimte zo ingericht dat het voelt als een Parijs droomappartement met printbehang, zachte tapijten, vintage kastjes, zithoekjes en schermerlampen.

7 Binnenkijken in de nieuwe winkel van Vrouw in Horst. ‘We hebben een jaar verbouwd’

Vrouwenmodewinkel Vrouw in Horst verhuisde in november naar een ander pand verderop in dezelfde straat. Dankzij de gedeeltelijk open eerste verdieping en het zicht op de ramen over twee verdiepingen is de winkel een zee van ruimte en licht. In het oude pand kwamen ze ruimte tekort voor alle medewerkers van de webshop, die hard is gegroeid. Fijne bijkomstigheid is dat het nieuwe pand gekocht is en ze niet meer vastzitten aan een huurcontract en bijbehorende huurverhogingen.

8 Dit is de nieuwe winkel van Peek & Cloppenburg in Almere

Op woensdag 28 september opende Peek & Cloppenburg een nieuwe winkel in het centrum van Almere. Het is de vijfde winkel van de retailer in Nederland, die anderhalf jaar geleden ook al een nieuwe flagshipstore opende in Mall of The Netherlands in Leidschendam. De nieuwe winkel in Almere is bijna net zo groot als die in The Mall. Er worden meer dan honderd merken verkocht en er zijn shop-in-shops te vinden van onder andere Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Polo Ralph Lauren en Marc Cain. De begane grond is gewijd aan mannenmode, terwijl er op de eerste verdieping vrouwenmode wordt gepresenteerd.

9 Zo ziet de winkel van Marc O’Polo in The Mall eruit

Marc O’Polo breidt zijn aanwezigheid in Nederland geleidelijk uit. Na de heropening van de hybride showroom in Amsterdam en de opening van een nieuwe winkel in Utrecht, is in mei een winkel in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam geopend. In de winkel zijn designelementen verwerkt die in combinatie met lineaire vormen en tijdloze kleuren zorgen voor een hoogwaardig, ruim interieur met een luxe uitstraling.  De kleuren van het interieur zijn overwegend gebroken wit, grijs en zwart. Leuk element: de Coffee Concept tafel is tegelijkertijd de kassa- en inpaktafel.

10 De eerste winkel van Stieglitz: net zo kleurrijk als de collecties

Het Nederlandse vrouwenmodelabel Stieglitz, bekend van de flared broeken met opvallende kleurrijke prints, heeft op 30 april de eerste winkel geopend in de Negen Straatjes in Amsterdam. Warme kleuren en ronde vormen staan centraal in het interieur. De winkel is te vinden op Wolvenstraat 23, in het voormalige favoriete café Het Wolfje van oprichter en creatief directeur Pien Stieglitz. Op de benedenverdieping is de winkel te vinden en aan de achterkant en op de eerste etage het kantoor van het merk. Het winkelinterieur is geïnspireerd op de ronde vormen van het vrouwelijk lichaam en de bekende meubelontwerpers uit de late jaren zestig en zeventig.