TOP

Deze 11 vrouwenmodemerken zijn nieuw op de komende editie van Modefabriek

Op zondag 22 en maandag 23 januari 2023 staat Modefabriek weer op de agenda. Meer dan 400 merken zullen hun collectie presenteren op de beurs in de RAI Amsterdam. En natuurlijk zitten daar genoeg nieuwkomers (en terugkomers) bij en opvallend genoeg komen er op het gebied van vrouwenmode een flink aantal uit de mediterrane landen.

Modefabriek groeit komende editie naar het formaat van voor de pandemie doordat er een hal binnen RAI Amsterdam wordt toegevoegd. Het evenement belooft naast meer merken ook meer business, collabs, kennis, trends en inspiratie te bieden. Nieuw is het Trendforum, waar de kleuren, silhouetten, materialen, prints, vormen en must-haves voor het komende seizoen worden gepresenteerd. De samenwerking met The Fashion Gallery met premium labels als Femmes du Sud en Alchemist krijgt een groter vervolg. Onder de naam Modefabriek x Drive Inn Junior wordt daarnaast een kindermodeafdeling met zo’n twintig kindermodemerken gepresenteerd. Verder is de duurzame area The Sustainable Stop weer een belangrijk onderdeel.

Meer dan 400 merken hebben een stand geboekt op Modefabriek. Daaronder zijn veel bekende namen, maar er zitten ook genoeg nieuwkomers tussen, plus terugkomers die een tijdje niet op Modefabriek aanwezig zijn geweest. De komende weken lichten we elke week een aantal nieuwe exposanten uit, deze week te beginnen met de eerste lichting nieuwkomers in vrouwenmode.

Avec Ēlan

Het Nederlandse nieuwe knitwearmerk Avec Ēlan doet niet aan dertien in een dozijn, maar wil de kers op de taart zijn. Het merk wil laten zien dat niet alle breisels ‘wollig’ zijn en kiest in plaats van minimalistische clean-cut silhouetten juist bewust voor sprankelende smaakmakers in sterke kleuren. “Vrouwen kunnen onze knits altijd uit de kast trekken, waar ze ook binnenstappen, het is altijd avec ēlan”, zegt brandmanager Ket Rouwett, die het merk samen met nog vier vrouwen heeft opgericht. “Het merk heeft vele gezichten. Soms is ze sporty, dan weer sophisticated en af en toe sensueel. Maar altijd stijlvol.”

Sacrécoeur

Sacrécoeur ontstond in 2016 met de lancering van een wit overhemd. Het merk wil waarde geven aan textiel en werkt voor de productie met weefateliers in de regio Lyon. De focus van het merk ligt op overhemden die zijn gemaakt voor ieders lichaam en levensstijl. De collectie is afwisselend vrouwelijk, elegant, minimalistisch of casual. Het Franse merk breidt de verkoop uit naar steeds meer landen en Modefabriek is het startpunt voor de expansie in Nederland.

Graumann

Het Deense merk Graumann bestaat in 2023 twintig jaar. Oprichter Hanne Graumann verstaat de kunst om kleding te maken voor de volwassen, zelfverzekerde vrouw die coolness uitstraalt , maar tegelijkertijd chic is. “Als je eenmaal je eerste Graumann hebt, dan ben je verkocht”, zegt Andrea Wieringa van agentuur Dutch Rep, al twaalf jaar de agent van Graumann. Het merk is voor het eerst sinds jaren weer present op Modefabriek vanwege de aantrekkingskracht van The Fashion Gallery met premium merken voor boetieks in het hogere prijssegment.

Twist & Tango

Twist & Tango werd in 1995 opgericht in Göteborg in Zweden. Het merk ontwerpt collecties die zowel casual als stijlvol zijn en gaan van Scandinavisch minimalisme en eenvoudige designs tot levendige kleurrijke prints, uitgevoerd in natuurlijke, duurzame materialen. In 2015 introduceerde Twist & Tango een volledig duurzame collectie waarvoor gerecyclede materialen worden gebruikt en stoffen die duurzaam gecertificeerd zijn. Naast kleding zijn er ook schoenen en accessoires. De agent voor Nederland is Wonderground Fashion Labels in Oisterwijk, dat ook agent is van onder andere By-Bar en Pom Amsterdam.

La petite étoile

La petite étoile betekent De kleine ster in het Frans en dat is wat het vrouwenmodemerk met de collectie wil laten zien: er is een sprankeling in elke vrouw. Sinds de oprichting in 2014 ontwerpt het Franse merk betaalbare en kwalitatieve kleding voor de Parisienne en alle vrouwen die ze inspireert. De collectie nodigt uit om te spelen met prints en woorden, vormen en kleuren. Sinds 2019 is het merk ook in Nederland te koop, dankzij een samenwerking met agentuur Fancy Farmers.

Yerse

Het familiebedrijf Yerse werd in 1964 opgericht in Barcelona en staat bekend om het breiwerk. De collecties worden verantwoord geproduceerd van duurzame materialen. Elk seizoen introduceert het merk nieuwe milieuvriendelijke materialen om duurzamer te worden zonder concessies te doen aan comfort en uitstraling. Het merk onderscheidt zich door de mix van materialen in combinatie met unieke prints en extra comfort. Met de nieuwe Nederlandse agent Alike Company wil het merk een nieuwe strategie ontwikkelen om het merk sterker te promoten in Nederland.

Les Soeurs

Het Belgische modelabel Les Soeurs brengt kleding, juwelen en accessoires die de zussen Clio, Kay en Jules creëren op basis van hun persoonlijke smaak. Hun collectie is een uitgekiende en betaalbare selectie aan musthaves van het moment. Het merk kiest voor Modefabriek omdat het verder wil uitrollen op de Nederlandse markt. Er is al een flagshipstore in Maastricht en eind 2023 opent een pop-up store in Amsterdam. Daarnaast wil het merk ook graag samenwerken met multibrand boetieks. Les Soeurs werkt hiervoor met seasonal showrooms op locatie.

Berenice

Het Franse vrouwenmodemerk Berenice bestaat al sinds 2004 en wordt in Nederland vertegenwoordigd door Christine Gerrits Agenturen. Het merk staat vooral bekend om de basic en chique breisels, vrouwelijke kleuren en elegante snitten. Het begon voor oprichter Frederic Krief met een trui van kasjmier versierd met twee vleugels aan de achterkant, die nog steeds in de collectie zit. Kwaliteit is belangrijk voor Berenice, wat tot uiting komt in het gebruik van luxe materialen als wol, katoen, kasjmier, leer en flanel.

Herzen’s Angelegenheit

Herzen’s Angelegenheit wordt gemaakt door een familiebedrijf uit Bremen, dat het succes van het merk toeschrijft aan de warme band met de medewerkers. Het merk brengt duurzame kledingfavorieten en combineert eigentijdse ontwerpen met hoogwaardige materialen. Het handschrift is te omschrijven als comfy luxury en er zijn vier collecties per jaar, waaronder luxe breisels zoals kasjmier en merinowol en vrouwelijke zijden stukken met sterke prints. Inmiddels zijn er 16 showrooms en 750 verkooppunten in Europa.

Indi & Cold

Het merk Indi & Cold uit San Sebastian ontstond in 2012 na de fusie van Indiwoman en Cold Alaska. Het brengt een shabby-chic, ultravrouwelijke look met een retro touch en natuurlijk look & feel. Het is de stijl van creatief directeur Cristina Villar, die in 2000 in het familiebedrijf stapte nadat ze jaren werkte voor Hoss Intropia. De merkfilosofie is gebaseerd op natuurlijke stoffen, authenticiteit en kwaliteit. Maar ook kleur en details zijn belangrijke waarden in de collectie. In thuisland Spanje heeft het merk 18 eigen winkels.

Miss Sixty

Lange tijd was het stil rond Miss Sixty, maar vanaf 2023 is het merk weer terug op de Nederlandse markt, tegelijk met de revival van de nineties en met it-girl Bella Hadid als gezicht. Dertig jaar na de lancering is het merk ontwikkeld tot een mix van fashion forward, affordable luxury, glamour en edgy details. Het merk richt zich op zowel de jongere nieuwe doelgroep als op vrouwen die het merk al vanuit hun jeugd kennen. De kwaliteiten zijn hoogwaardig en er worden bijzondere materialen gebruikt. In de zomer bijvoorbeeld zijdedenim en in de winter kasjmierdenims.